بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرت یعنى - آگاهى علمى ، - آگاهى عملى ، همراه با نکته سنجى و درایت و فهم ( عقلانیت و فهم ) . - انسجام و وحدت ملى - دشمن شناسى - بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان ، یعنى مشاهده درست و دقیق حوادث ، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث . رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت مى فرماید : « بصیرت را در دو سطح میتوانیم تعریف کنیم . یک سطح ، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است . انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت ، یک بصیرتى پیدا میکند . . . . این ، پایه‌ى اساسى معرفت است پایه‌ى اساسى بصیرت است . این بصیرت خیلى چیز لازمى است این را باید ما در خودمان تأمین کنیم . بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است . این یک سطح بصیرت . بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت ، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود . انسان باید بصیرت پیدا کند . این بصیرت به چه معناست ؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند ؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد ؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده ، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند ، تدبر کند سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار کند : « رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر » فکر کند و بر اساس این فکر ، اعتبار کند . یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر » - با این سنجش ، بصیرت پیدا کند . حوادث را درست نگاه کردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر کردن ، در انسان بصیرت ایجاد میکند یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود . امیرالمؤمنین ( علیه الصّلاه و السّلام ) در جاى دیگر میفرماید : « فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر » . . . » ( سخنان مقام معظم رهبرى در جمع دانشجویان استان قم 1389 )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۴۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

آموزش مجازی مطالعات آمریکا شناسی(جلسه5)

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۳۳ ب.ظ

جلسه پنجم: آشنائی با گروه سوم مخالف با ایران

 6-دریافت فایل آفلاین جلسه پنجم

پیش مطالعه جلسه پنجم

بسمه تعالی

جلسه پنجم

گروه سوم، این‌ها تعدادشان 83 نفر است؛ بزرگترین گروه ما در آن مجموعه 4 گروه هستند. 46 درصد جمع کل هستد. این‌ها هم مثل گروه دوم دنبال براندازی هستند، در حوزه اهداف و هدف که براندازی است اختلاف ندارند، با گروه دوم در چه حوزه‌ای اختلاف دارند؟ در حوزه روش و تاکتیک؛ یعنی معتقد هستند آن روش‌های خیلی عریان گروه دوم، روش‌های یکسویه در عمل جواب نداده است، یعنی از این جهت با گروه یک هم‌نظر هستند که سیاست‌های آمریکا لزوماً در سال‌های گذشته موفق نبوده، گروه یک می‌گوید این سه تا را عوض بکنید گروه سوم نمی‌خواهد در حوزه هدف عوض بکند ولی در حوزه تاکتیک چرا.

  • ehsan mollaei

آموزش مجازی مطالعات آمریکا شناسی(جلسه4)

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۲۶ ب.ظ

جلسه چهارم:آشنائی با گروههای موافق و مخالف با ایران

 6- دریافت فایل آفلاین جلسه چهارم

پیش مطالعه جلسه چهارم

جلسه چهارم

بسمه تعالی

در این ارائه کاری که کردیم این هست که آمدیم در یک بازه زمانی یکساله، افرادی را که در آمریکا درباره ایران، مطلبی نوشتند، پیشنهادی به دولت آمریکا دادند آمدیم این‌ها را لیست‌شان را پیدا کردیم. چه کسانی بودند که در یک سال درباره ایران متن نوشتند و ارائه دادند؟ این متن‌ها را مطالعه کردیم و بر اساس پیشنهاداتی که به دولت دادند که با ایران باید چگونه برخورد بشود، این افراد را به 4 گروه تقسیم کردیم که این بحث بعدی ما هست که بیاییم ببینیم نسبت به ایران چه تفکراتی وجود دارد؟ آن بحث‌هایی که مربوط به شناخت صهیونیسم و این‌ها هست، باز خواهد شد چون یک جناح‌شان این‌ها صهیونیست خواهند بود افرادی که در حوزه ایران کار می‌کنند. حالا این نکته را هم من در پرانتز خدمتتان عرض کنم، چرا ممکن است این مباحث مفید باشد؟ چون دوستانی که مخاطب این بحث‌ها هستند زمانی که تلویزیون روشن می‌کنند و روزنامه باز می‌کنند و بحث‌های آمریکا را می‌بینند یک بخش عمده‌ای از بحث‌های ما، مرتبط با آمریکا بحث رابطه ایران با آمریکا هست. از این جهت اگر شما آشنایی داشته باشید نسبت به جناح‌های فکری که در آمریکا وجود دارد نسبت به ایران، اتفاقات جدیدی که می‌افتد بحث مذاکرات هسته‌ای پیش می‌آید، مذاکرات غیر هسته‌ای و مباحث دیگر، با این پیش زمینه، با این آگاهی، با این اشرافی که شما پیدا می‌کنید می‌توانید خودتان تحلیل کنید که چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ چرا؟ چون محیط را می‌شناسید، چهره‌ها و جناح‌ها را می‌شناسید، می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید برای اتفاقاتی که نیافتاده.

  • ehsan mollaei

آموزش مجازی مطالعات آمریکا شناسی(جلسه3)

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۱۷ ب.ظ

جلسه سوم:وضعیت سیاسی و انتخابات امریکا

 6-دریافت فایل آفلاین جلسه سوم

نکته مهم: جلسات 4و5و6 در قسمت آموزشی موجود است

پیش مطالعه جلسه سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

برویم به سمت مباحث سیاسی؛ ساختار سیاسی در آمریکا یک سیستم فدرالی است به این معنی که سه ردة حکومتی شما دارید همان ردة فدرال و دولت فدرال است، دولت ایالتی شما دارید که عرض کردیم الآن 50تا ایالت است که برای خودش فرماندار دارد که همان کار رئیس جمهور را در کل کشور برای ایالت خودش انجام می‌دهد کارناول یا همان سرمایه‌دار در ایران ترجمه می‌کنند. این شبیه استاندار است تا فرماندار. و بعد هر ایالتی برای خودش یک سیستم قوه مقننه دارد یعنی همانطور که شما در واشنگتن مجلس نمایندگان دارید، سنا دارید که مجموع این دوتا را کنگره می‌گویند،

  • ehsan mollaei

آموزش مجازی مطالعات آمریکا شناسی(جلسه2)

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۱۵ ب.ظ

جلسه دوم:وضعیت اقتصادی آمریکا

 جزوه آموزشی درس فایل

نکته مهم: جلسات 4و5و6 در قسمت آموزشی موجود است

پیش مطالعه جلسه دوم

 بسم الله الرحمن الرحیم

در حوزه اقتصاد، فعلاً اقتصاد آمریکا یعنی آن شاخصه‌ی GDP رتبه یک را در دنیا دارد. حدود 17 تریلیون دلار GDP سالانه آمریکا است. البته در عین حال آمریکا یکی از مقروض‌ترین کشورهای دنیا هم هست. یعنی قرض دولت آمریکا هم همان حدود 17 تریلیون دلار است. که این شاخص، شاخص خوبی نیست و معمولاً درصد قرض یک کشور را نسبت به GDP که مقایسه می‌کنند خیلی کشورها 5درصد، 10درصد، 15 درصد است و هرچقدر این درصد بالاتر بشود نشان دهنده این است که کشور، کشور مقروضی است و باید در حوزه قرض خودش یک فکری بکند. در رابطه با آمریکا این قرض صددرصدی شده است یعنی 17 تریلیون GDPتقریباً و 17 تریلیون قرض؛ که این دعواهایی که شما دوستان بعضی اوقات می‌بینید که در آمریکا اتفاق می‌افتد، چند ماه پیش 17 روز دولت آمریکا تعطیل می‌شود چرا  17 روز دولت آمریکا تعطیل می‌شود؟ بخاطر دعوایی که در درون کنگره آمریکا بین کاخ سفید و کنگره وجود دارد که چطور ما این قرض را کم بکنیم چون به توافق نرسیدند نتیجه‌اش این می‌شود که کنگره حاضر است دولت را 17 روز تعطیل بکند، تعطیل کند یعنی چه؟ یعنی شما اگر به ادارات دولتی در آن 17 روز مراجعه می کردید تعطیل بودند! زنجیر بود درب ساختمان! این اتفاق بیافتد و آن دعواهای خودشان به سمت آن گروهی که دولت را بستند پیش برود! این دعواها و اختلافات وجود دارد، چرا؟ بخاطر اینکه مشکل، مشکل جدی است.

در حوزه هزینه‌های نظامی هم دولت آمریکا رتبه 1 را دارد، به این معنی که شما وضعیتی را دارید که اگر بودجه پنتاگون را در کنار بودجه‌های دیگری که آمریکا در حوزه نظامی خرج می‌کند قرار بدهید حدود 1 تریلیون دلار در سال دولت آمریکا در حوزه نظامی دارد خرج می‌کند که این یک تریلیون دلار بیشتر از خرجی است که کشورهای دیگر دنیا در حوزه نظامی دارند مجموعاً انجام می‌دهند. یعنی شما رتبه‌های بعدی را در لیست هزینه‌های کشورها ببینید مثلاً روسیه، چین و بعضی از کشورهای اروپایی هستند این هزینه‌ها را که جمع کنید به یک تریلیون دلار نمی‌رسد که شما ممکن است این سؤال را بپرسید که این کشوری که اینقدر مقروض است چرا اینقدر هزینه نظامی می‌کند که این برمی‌گردد به مباحثی که ما بعداً خواهیم داشت در رابطه با نقشی که آمریکا برای خودش در دنیا می‌بیند.

  • ehsan mollaei

آموزش مجازی مطالعات آمریکا شناسی(جلسه1)

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۰۳ ب.ظ

جلسه اول:جامعه شناسی امریکا

 6- دریافت محتوای آفلاین جلسه اول فایل

نکته مهم: جلسات 4و5و6 در قسمت آموزشی موجود است

پیش مطالعه مطالب جلسه اول

بسم‌الله الرحمن الرحیم

موضوعی که می‌خواستیم درباره آن صحبت کنیم، موضوعی نیست که دوستان با آن ناآشنا باشند. مباحث آمریکا مخصوصاً برای دوستانی که متولد بعد از انقلاب هستند در محیط‌های مختلف صحبت شده، صدا و سیمای ما زیاد این مباحث را پوشش می‌دهد. امید داریم مباحثی که این‌جا خدمت شما ارائه می‌شود مباحث نسبتاً جدیدتری باشد. فکر می‌کنم قبل از اینکه وارد مباحث آمریکا بشویم این نکته را اینجا اضافه کنیم که در حوزه آمریکا، ما در حوزه کارشناسی ضعف داریم. به این معنا که کارشناس آمریکا در کشور ما به اندازه کافی وجود ندارد. از این جهت دوستانی که در این جلسه هستند و یا بعداً این جلسات را مشاهده می‌کنند خواهشی که از آنها داریم این است که اگر علاقمند به این موضوع هستند بعدها موضوع را خودشان پیگیری کنند و ما در دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان، هم در کارشناسی ارشد هم در مقطع دکترا دانشجو داریم. امید داریم که این جلسات در نهایت منجر به این شود که بعضی از دوستانی که از این جلسات استفاده می‌کنند بعدها دانشجوی ما شوند. در کشور ما ضعف در این حوزه وجود دارد. شاید این را بخواهیم اینجا دوباره تکرار کنیم که بخاطر سابقه زندگی که من در آمریکا دارم از 16 سالگی تا 40 سالگی؛ بعضی از مباحثی که این‌جا می‌تواند خدمت شما مطرح شود مباحثی است که لزوماً در کتاب‌ها نوشته نشده است، نوعی تجربیات زندگی است.

  • ehsan mollaei

جریان شناسی جنبش دانشجوئی(جلسه 3)

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۲۹ ب.ظ

جلسه سوم:آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی


 دریافت فایل آفلاین جلسه سوم


 پیش مطالعه جلسه سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از تشکل‌های دیگر "جنبش عدالتخواه دانشجویی" است. جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری تحت این عنوان که ایشان فرمودند لبّ مطالبه ما از جنبش دانشجویی عدالتخواهی است این جنبش شکل گرفت. به تعبیر بهتر این عده از دوستان عزیز دانشجو به دنبال این هستند که آن فرمان و رهنمود مقام معظم رهبری جامة عمل پوشیده شود و بویژه از طرف دانشجویان و دانشگاهیان پیگیری شود. همانطور که از عنوان و اسم این تشکل ارزشی و انقلابیِ دانشجویی برمی‌آید این عده از دوستان عزیز به دنبال عدالتخواهی هستند. در رابطه با مبارزه با مفاسد اجتماعی بویژه مفاسد اقتصادی و مالی فعالیت‌های گسترده‌ای دارند سعی می‌کنند که با رسانه‌ای کردن و آگاهی‌بخشی به توده‌های عمومی دانشجویان و افکار عمومی – مردم- این فرمان و دستور و رهنمون حضرت آقا را پیگیری بفرمایند.

  • ehsan mollaei

جریان شناسی جنبش دانشجوئی(جلسه 2)

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۲۰ ب.ظ

جلسه دوم: تقسیمات جنبش های دانشجوئی


 7-دریافت فایل آفلاین جلسه دوم



پیش مطالعه جلسه دوم

بسم‌ا... الرحمن الرحیم.

خدمت همه شما دانشجویان عزیز سلام عرض می‌کنم.

ما در جلسه گذشته به مفهوم «جنبش دانشجویی» پرداختیم، و فهمیدیم که جنبش دانشجویی در مبارزه با رژیم دست‌نشانده آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در ایران (پهلوی) و در مبارزه با استکبار جهانی شکل گرفت و نقطه اوج آن در 16 آذر 1332 بود. بعد به تقسیم‌بندی جنبش دانشجویی پرداختیم و گفتیم جنبش دانشجویی به سه دستة عمده تقسیم‌بندی کرد و آن هم به این ترتیب بود. جنبش دانشجویی که برای آن‌ها اسلام‌گرایی و ارزش‌های دینی مهم هست و اولویت دارد. و جنبش دانشجویی که ملی‌گرایی و ناسیونالیسم برای آن‌ها اولویت دارد و کسانی که چپ‌گرایی و سوسیالیست یا مارکسیست ذهن آن‌ها را گرفته است.

  • ehsan mollaei

جریان شناسی جنبش دانشجوئی(جلسه 1)

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۱۴ ب.ظ

جریان شناسی جنبش دانشجوئی


جلسه اول:مفهوم و تبارشناسی تاریخی جنبش دانشجویی

 7- دریافت فایل آفلاین جلسه اول

پیش مطالعه جلسه اول

بسم‌ا... الرحمن الرحیم. در این قسمت از درس، ما به مفهوم و تبارشناسی تاریخی جنبش دانشجویی خواهیم پرداخت و البته در جلسات بعدی این بحث را با عناوین دیگری پیگیری خواهیم کرد. جنبش دانشجویی یا Schoolar Movement به حرکت جمعی و غالباً آگاهانة تعدادی از دانشجویان عموماً در قالب تشکّل، جمعیت، گروه، سازمان، نهاد، کانون و امثال این‌ها گفته می‌شود که سعی در رسیدن و نیل به اهداف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی دارند. بنابراین کاملاً قابل فهم است که جنبش دانشجویی صرفاً سیاسی نیست ممکن است فکری، فرهنگی یا حتی اقتصادی و صنفی باشد که عموماً این خصوصیات و این مختصات و ویژگی‌ها در مرامنامه یا اساسنامه آن تشکل و یا آن جنبش ذکر می‌شود. به عنوان مثال شورای صنفی دانشجویان یک تشکل سیاسی نیست
  • ehsan mollaei

دانلود سخنرانی استاد عباسی در دانشگاه شهید بهشتی با موضوع دکترین سیاست خارجه انقلاب اسلامی‌و ۲۵۰۰ سال تقابل غرب با ایران

سخنرانی استاد عباسی در دانشگاه شهید بهشتی

دانلود سخنرانی استاد عباسی در دانشگاه شهید بهشتی با موضوع دکترین سیاست خارجه انقلاب اسلامی‌و ۲۵۰۰ سال تقابل غرب با ایران

  • ehsan mollaei

از این به بعد اردوی راهیان نور را در «فردو» برگزار می‌کنیم!

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۰۵ ق.ظ

فریدون عباسی در یزد

ریدون عباسی، رئیس سابق انرژی اتمی ایران در همایش «دورنمای هسته‌ای ایران» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه یزد در سالن آمفی تئا‌تر این دانشگاه برگزار شد، گفت: در بحث هسته‌ای عده ای معتقد به ضرر آن به زندگی مردم بودند که آن نیز مقدمه‌ای برای تقابل آرا بود و در سال ۸۳ به دلیل افراط و تفریط‌های آن زمان، من نیز بدان اعتقاد داشتم و در سخنرانی‌های خود نیز آن را بیان کردم.

  • ehsan mollaei