بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرت یعنى - آگاهى علمى ، - آگاهى عملى ، همراه با نکته سنجى و درایت و فهم ( عقلانیت و فهم ) . - انسجام و وحدت ملى - دشمن شناسى - بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان ، یعنى مشاهده درست و دقیق حوادث ، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث . رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت مى فرماید : « بصیرت را در دو سطح میتوانیم تعریف کنیم . یک سطح ، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است . انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت ، یک بصیرتى پیدا میکند . . . . این ، پایه‌ى اساسى معرفت است پایه‌ى اساسى بصیرت است . این بصیرت خیلى چیز لازمى است این را باید ما در خودمان تأمین کنیم . بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است . این یک سطح بصیرت . بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت ، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود . انسان باید بصیرت پیدا کند . این بصیرت به چه معناست ؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند ؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد ؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده ، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند ، تدبر کند سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار کند : « رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر » فکر کند و بر اساس این فکر ، اعتبار کند . یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر » - با این سنجش ، بصیرت پیدا کند . حوادث را درست نگاه کردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر کردن ، در انسان بصیرت ایجاد میکند یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود . امیرالمؤمنین ( علیه الصّلاه و السّلام ) در جاى دیگر میفرماید : « فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر » . . . » ( سخنان مقام معظم رهبرى در جمع دانشجویان استان قم 1389 )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

جهاد علمی و نقش تشکل های دانشجویی+pdf

ehsan mollaei | شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۲۲ ب.ظ

چرا این کتاب نوشته شد؟

دانشجو مؤذن جامعه است. اگر دانشجو خواب بماند، نماز امت قضا میشود«. این جمله از شهید آیت الله بهشتی گویای اهمیت بیداری و زنده بودن جریان دانشجویی است. این زنده ِبودن، به حضور بهموقع و عالمانه در عرصه های اولویت دار و ِامروز انقلاب اسلامی است.امروزه مسئله علم و کار علمی و اثراتی که آن بر دو حوزه اقتصاد و فرهنگ دارد بنا بر تأکیدات و تصریحات مقام معظم رهبری جز اولویتهای اول کشور است. تبیین »اهمیت ورود به عرصه جهاد علمی« و نیز تشریح »چیستی و چگونگی این جهاد علمی« که جریانها و تشکلهای دانشجویی باید انجام دهند، هدف اصلی از نگارش این مجموعه بوده است تا تشکل ها و جریان دانشجویی راحت تر بتوانند وظیفه خطیر خود را انجام دهند.

این کتاب چه قسمتهایی دارد؟
کتاب حاضر در هفت فصل مجزا آمادهشده است. در فصل اول بهعنوان مقدمه، جایگاه علمی ایران در گذشته تاریخی
خود مورد بررسی قرار گرفته و توضیح داده میشود این عقب ماندگی امروز علمی کشور معلول چه علتهایی بوده است که
خود اولین عامل انگیزشی در ترغیب جوانان کشور به عرصه جهاد علمی است. در فصل دوم ضرورت و اولویت علم و کار علمی توضیح داده میشود. هدف از این دو فصل درک چرایی تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر مسئله پیشرفت علمی است. در انتهای فصل دوم نیز توضیح داده میشود که تشکلها و جریان دانشجویی نمیتوانند نسبت به این مسئله بیتفاوت بمانند و اساساً یکی از کار ویژههای اصلی جریان دانشجویی، ورود به عرصه جهاد علمی است. پس از آن و در فصل سوم، مسئله جهاد علمی مورد بررسی قرار میگیرد و توضیح داده میشود که منظور از جهاد دقیقاً چیست و تشکلهای دانشجویی برای تحقق چه اهدافی باید تلاش کنند. بر طبق الگوی ارائه شده در این فصل، »مواجهه تخصصی با مسائل کشور« و نیز »جنبش نرم افزاری«، دو مأموریت تشکلها و جریانات دانشجویی در ذیل عنوان جهاد علمی است. در فصل چهارم و پنجم این دو مأموریت بازشده و بیشتر توضیح داده میشوند، همچنین گامهای عملی و اجرایی آنها نیز توضیح داده میشود. در فصل ششم جمع بندیای از سه فصل قبلی ارائه شده و نیز سه نکته تکمیلی در باب جهاد علمی گفته میشود. مسئله »چگونگی سازماندهی این دو مأموریت در قالب تشکلهای دانشجویی«، مسئله »تأسیس پژوهشکدهها یا گروههای پژوهشی و ورود تشکلهای دانشجویی به عرصه کار حرفهای )غیر دانشجویی(« و نیز »پاسخ به برخی شبهات رایج در باب جهاد علمی« در این فصل بحث میگردد. در فصل هفتم نیز الزامات کار علمی مورد بحث و بررسی واقع شده است؛ الزامات کار علمی شاخصهایی است که توجه به آنها، باعث میشود فعالیتهای علمی موفق شده و دچار آفتها و آسیبهای مربوط به خود نشوند.


عنوان فصل محتوای فصل پاسخی است به سؤال...
فصل اول
علل تاریخی
عقب ماندگی
علمی ایران
چرا جایگاه علمی ایران امروز مطلوب
نیست؟ چه عواملی باعث عقب ماندگی
کشور شدهاند؟
فصل دوم

ضرورت و اولویت
جهاد علمی
چرا جهاد علمی امروز در اولویت است و
باید در دستور کار جریانهای دانشجویی
قرار بگیرد؟
فصل سوم
الگوی جهاد
علمی در
تشکل ها ی
دانشجویی
جهاد علمی دقیقاً یعنی چه؟ چه باید کرد؟
در پی چه اهدافی باید بود؟
فصل چهارم
مواجهه تخصصی
با مسائل کشور؛
گامهای عملی
چطور میشود با مسائل کشور بهصورت
تخصصی و کارآمد مواجه شد؟
فصل پنجم
جنبش نرم
افزاری؛ گامهای
عملی
جنبش نرم افزاری را چطور میتوان در
دانشگاه محقق کرد؟
فصل ششم نکات تکمیلی در
باب الگو
آیا جهاد علمی شدنی است؟ چطور میشود
این کار را در تشکل سامان داد؟

.......

دانلود مقاله

دوستان انتقاد و پیشنهاد؟؟؟؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی