بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرت یعنى - آگاهى علمى ، - آگاهى عملى ، همراه با نکته سنجى و درایت و فهم ( عقلانیت و فهم ) . - انسجام و وحدت ملى - دشمن شناسى - بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان ، یعنى مشاهده درست و دقیق حوادث ، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث . رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت مى فرماید : « بصیرت را در دو سطح میتوانیم تعریف کنیم . یک سطح ، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است . انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت ، یک بصیرتى پیدا میکند . . . . این ، پایه‌ى اساسى معرفت است پایه‌ى اساسى بصیرت است . این بصیرت خیلى چیز لازمى است این را باید ما در خودمان تأمین کنیم . بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است . این یک سطح بصیرت . بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت ، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود . انسان باید بصیرت پیدا کند . این بصیرت به چه معناست ؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند ؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد ؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده ، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند ، تدبر کند سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار کند : « رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر » فکر کند و بر اساس این فکر ، اعتبار کند . یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر » - با این سنجش ، بصیرت پیدا کند . حوادث را درست نگاه کردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر کردن ، در انسان بصیرت ایجاد میکند یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود . امیرالمؤمنین ( علیه الصّلاه و السّلام ) در جاى دیگر میفرماید : « فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر » . . . » ( سخنان مقام معظم رهبرى در جمع دانشجویان استان قم 1389 )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۲۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

متن فکت شیت شفاهی ایران!

ehsan mollaei | پنجشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱ ب.ظ
با تطبیق بیش از 20 ساعت مصاحبه، مناظره و توضیحات تیم هسته ای ایران پس از بیانیه لوزان:

در پی دستیابی ایران و ۱+۵ به راه حل های دستیابی به توافق احتمالی هسته ای، بیانیه مطبوعاتی لوزان سوئیس که شامل این راه حل ها است، شامگاه پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ توسط محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوئیس قرائت شد.

با این حال مشابه آن چه در جریان توافق ژنو در پاییز ۱۳۹۲ رخ داد، تیم آمریکایی لحظاتی پس از قرائت بیانیه لوزان به انتشار متنی مبادرت کرد. هرچند اتحادیه اروپا و وزارت خارجه ایران رسما در تماس با آمریکا نسبت به این کار اعتراض کرده و صرفا بیانیه مطبوعاتی را متن اصلی تفاهم صورت گرفته در لوزان معرفی کردند. البته ایران نیز پیش از اعلان بیانیه لوزان، متنی را به عنوان جزئیات مذاکرات منتشر کرد اما چند روز بعد اعلام شد که این متن رسمی نیست. با این حال دکتر روحانی رئیس جمهور، اخیرا در سفر به شیراز تایید کرد که این متن همان فکت شیت ایرانی است.

طی یک ماه گذشته از مذاکرات لوزان، نیز اعضای تیم هسته ای ایران در جلسات و گفت و گوهای مفصل رسانه ای تلاش کرده اند به همه ابعاد انتقادات و سوالات ایجاد شده پاسخ دهند که این گفت و گوها در برخی موارد جزئیات کامل تر و جدید تر از فکت شیت ایرانی را به مردم ارائه کرده است. رئیس جمهور نیز در شیراز تاکید کرد که  «وزیر امور خارجه ما و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز به  تفصیل نظرات ایران را اعلام کردند، حال اگر می خواهید مصاحبه های آنان را دوباره منتشر کنید تا فکت شیت دوم منتشر شود.» براین اساس، در بازخوانی مجدد این مصاحبه ها، گفت و گوها وجلسات نقد و بررسی و توضیحاتی که بیش از ۲۰ ساعت مصاحبه و حدود ۵۰ هزار کلمه متن نگارش شده بود، و نیز با در نظر گرفتن فکت شیت ایرانی، نوعی «فکت شیت شفاهی» را در ۱۳ بند تهیه شده است.

البته انتشار این مطالب به معنای تایید آن نیست چرا که اصولا بیانیه لوزان، غیرقطعی است و ممکن است کل آن دچار تغییر شود. همچنین بررسی و اظهارنظر درباره این که موارد پذیرفته شده از خطوط قرمز فراتر رفته یا نه موضوعی است که مجال دیگری می طلبد و در این مطلب، بدون هیچ گونه تحلیلی، صرفا جزئیاتی که تیم مذاکره کننده در یک ماه گذشته با مردم درمیان گذاشته اند را با ادبیات مرسوم در فکت شیت ها جمع آوری کرده ایم . تلاش ما در این بوده است که در تنظیم این فکت شیت هیچ تحلیل مبتنی بر تایید یا نقد وارد نکنیم بلکه هدف این بوده است که این متن به عنوان سندی قابل اتکا برای تحلیل بعدی کارشناسان و روشن کردن نقاط قوت و ضعف آن و همچنین مبنای مطالبه از تیم هسته ای برای توافق نهایی قرار گیرد. آن چه در ادامه می خوانید «فکت شیت شفاهی» ایران است.

  • ehsan mollaei

پویانمایی مجموعه دیوار کاغذی

ehsan mollaei | پنجشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۱۴ ب.ظ

شاید کمتر کسی پیدا می شود که از تاریخ معاصر کشورمان اطلاع کافی داشته باشد و جریانات و اتفاقات سیاسی را مورد مطالعه قرار داده باشد.تاریخ سالها و ماه ها و روزهایی که ما نبودیم را برایمان بازگو می کند.

- از جنگهای جهانی اول و دوم گرفته تا انقلاب های رنگی و مخملی 

- از کودتای نوژه گرفته تا انقلاب اسلامی

- از 8 سال جنگ گرفته تا وضع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان 

کشورمان در طول دهه های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دچار فراز و نشیب های سیاسی زیادی شده است.

مجموعه پویانمایی "دیوار کاغذی"،مجموعه ای 6 قسمتی که به بررسی وقایع تاریخی جریان ساز می پردازد...

-----------------------------------------------------------

قسمت اول:دریافت

قسمت دوم:دریافت

قسمت سوم:دریافت

قسمت چهارم:دریافت

قسمت پنجم:دریافت

قسمت ششم:دریافت

 

منبع:خانه طراحان انقلاب اسلامی

  • ehsan mollaei

برنامه چله گیری و آثار آن+صوت آیت الله حق شناس

ehsan mollaei | چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۲۲ ب.ظ

به مناسبت 40 روزه شدن وبلاگ

برنامه چله گیری و آثار آن


لطفا در مورد چله گرفتن توضیح دهید اینکه کار درستی هست یا نه ؟ و به چه صورت باید باشد و چه کارهایی را باید انجام داد؟


چله گیری

در پاسخ به مطالب ذیل توجه نمایید :

1- به عدد چهل درقرآن و روایات توجه و عنایت خاصی شده است. در قرآن کریم مدت خلوت حضرت موسی(علیه السلام) را در کوه طور با خداوند چهل روز ذکر می کند: « وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً » (اعراف، آیه 142)؛ سی شب با موسی وعده نهادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا وعده ، پروردگارش چهل شب کامل شد.

در روایات آمده است: «من اخلص لله اربعین یوما فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه؛ هر کس خود را چهل روز برای خداوند خالص و پاک گرداند، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می سازد (عیون اخبار الرضا(علیه السلام) ، ج 2، ص 85). انسان در چهل سالگی به کمال عقل می رسد:«اذا بلغ اربعین سنه فقد بلغ منتهاه» (خصال، ص 545) و خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید: « إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ » (احقاف، آیه 15) در روایت آمده است: «من قدم اربعین من المؤمنین ثم دعا استجب له؛ هر کس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نماید، دعای او مستجاب می گردد» (عده الداعی، 128) .

در سلوک باید انسان خودش و خواسته های خودش را فراموش کند و دنبال خواسته های خداوند و دوست داشتن های او باشد. سلوک یعنی نفی خود و اثبات خداوند. از خودخواهی هایش دست بردارد و خداخواه شود. بنابراین در چله گیری سعی کنید روی خداوند و یاد او متمرکز شوید و از کثرت ها و خواسته های نفسانی خود بپرهیزید و خود را از هر چیزی غیر یاد خدا خالص نمایید

در روایت داریم که در جریان تولد حضرت زهرای مرضیه(سلام الله علیها) به امر الهی جبرئیل بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) نازل گردید و به ایشان گفت: چهل روز از حضرت خدیجه(سلام الله علیها) کناره گیرد. حضرت در این مدت روزها روزه دار و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمینه برای پیدایش و تولد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فراهم گردد.

  • ehsan mollaei

بیانات رهبری درباره جریان روشنفکری اسلامی در ایران+pdf

ehsan mollaei | دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۳۴ ب.ظ

من دربـارهی دکتر شـریعتی یـک سـخنرانی در سـال دکتر یا سـال هجرتش
ظاهـراًتـوی مدرسـهی شـهید مطهـری کـردم، همیـن را پیـدا کنیـد. یـک
سـخنرانی مفصل که حـالا بخواهم همـان حرفها را هـم بزنم، مدتـی باید فکر
کنم تا بگویم. به مناسـبت سـالش. خب، انسـان ناگزیر یک هیجانی، احساسـی
هـم دارد و دوسـت نزدیک عزیـز ما بـود مرحـوم دکتر و شـخص ارزنـدهای هم
بـود. مـن دربـارهی ایشـان مفصل صحبـت کـردم. ... یـک سـخنرانی (هـم) به
مناسـبت سـال باز وفـات یا هجـرت دکتـر در قـم کـردم. آن هـم خوب اسـت،
آن را هـم پیدا کنیـد، به نظـر من خـوب اسـت. دو تا سـخنرانی دربـارهی دکتر
شـریعتی کردم، هـر چـی بخواهم برای شـما بنویسـم کمتـر از آنهاسـت. نظر
مـن مشـخص میشـود آنجا..>>

مقام معظم رهبری اردیبهشت ماه 1393

دانلود مقاله

منبع: قرارگاه باقری

دوستان نظر فراموش نشود

  • ehsan mollaei

مستندات قرآنی در رد پلورالیسم دینی

ehsan mollaei | دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۱۳ ب.ظ

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللى وحدت اسلامى، با اشاره به اینکه اسلام، پلورالیسم را رد می‌کند، چنین فرمودند: «آن‌هایی که ترویج می‌کنند که «اسلام چون از حضرت موسی‌ و حضرت عیسی‌ تجلیل کرده است، قائل به پلورالیسم است» به قرآن مراجعه کنند، متون اسلامی را ملاحظه کنند؛ از روی بی‌اطّلاعی و از روی غفلت، یک مطلبی را ذکر می‌کنند. اسلام این است: فَاِن ءامَنوا بِمِثلِ مآ ءامَنتُم به‌ فَقَدِ اهتَدَوا وَ اِن تَوَلَّوا فَاِنَّما هُم فی شِقاقٍ فَسَیَکفیکَهُمُ الله.» در یادداشت زیر تلاش شده است تا مستندات قرآنی در رد نظریه‌ی پلورالیسم آورده شود.

 
منقول است نظریه‌پرداز نظریه‌ی پلورالیسم دینی، یعنی پرفسور جان هیک، در سفر به ایران با تعجب از اینکه چرا چنین بحثی در جامعه‌ی ایران تبلیغ شده است، گفته بود که این نظریه اصلاً برای جغرافیای ایران نیست؛ چراکه زندگی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان و فرق اسلامی وجود دارد و اکثریت جامعه‌ی ایران نیز دارای یک دین و آیین واحد هستند. این نظریه‌ی من برای جامعه‌ای است که در آن تنوع دینی وجود دارد و یک دین، در کثرت نیست.۱

دوستان نظر فراموش نشود

  • ehsan mollaei

جهاد علمی و نقش تشکل های دانشجویی+pdf

ehsan mollaei | شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۲۲ ب.ظ

چرا این کتاب نوشته شد؟

دانشجو مؤذن جامعه است. اگر دانشجو خواب بماند، نماز امت قضا میشود«. این جمله از شهید آیت الله بهشتی گویای اهمیت بیداری و زنده بودن جریان دانشجویی است. این زنده ِبودن، به حضور بهموقع و عالمانه در عرصه های اولویت دار و ِامروز انقلاب اسلامی است.امروزه مسئله علم و کار علمی و اثراتی که آن بر دو حوزه اقتصاد و فرهنگ دارد بنا بر تأکیدات و تصریحات مقام معظم رهبری جز اولویتهای اول کشور است. تبیین »اهمیت ورود به عرصه جهاد علمی« و نیز تشریح »چیستی و چگونگی این جهاد علمی« که جریانها و تشکلهای دانشجویی باید انجام دهند، هدف اصلی از نگارش این مجموعه بوده است تا تشکل ها و جریان دانشجویی راحت تر بتوانند وظیفه خطیر خود را انجام دهند.

  • ehsan mollaei

غربشناسى عمومى از منظر دکتر حسن عباسی

ehsan mollaei | شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۳۵ ب.ظ

این جزو بر اساس صحبت های استاد حسن عباسی تنظیم شده است.ایشان مجموعه صحبت های را تحت عنوان غرب شناسی عمومی در لانه جاسوسی داشته اند که جزو پیش رو حاوی دو جلسه اول صبحت های ایشان است.شما در بخش اول این جزو کلیات غرب و ماهیت هشت گانه آن را مطالعه خواهید کرد و در بخش دوم آن با سیر کلی تمدن فرهنگی بشر آشنا می شود.تقسیم بندی سه گانه دستاوردهای فکری و فرهنگی بشر بر اساس جفرافیا و بیان ویژگی های آن یکی از موضوعات اصلی جزوه است

  • ehsan mollaei

بیانات رهبر انقلاب به‌جای وزیر خارجه بود

ehsan mollaei | جمعه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۳۹ ق.ظ
ملت ایران توسری نمی‌خورد؛

جواب تهدید «ادامه مذاکره» نیست، تهدید است! / بیانات رهبر انقلاب به‌جای وزیر خارجه بود

ازنظر امام خامنه ای «یک ملت اگر نتواند از عظمت خود دفاع کند قطعاً توسری خواهد خورد!» و مصداق این توسری خوردن نیز «تن دادن به مذاکره زیر شبحِ تهدید» است.
  • ehsan mollaei

بسته جامع انرژی هسته ای + پرونده ویژه مذاکرات لوزان سوئیس

ehsan mollaei | چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۵۶ ب.ظ

 پرونده هسته‌ای ایران از جمله مهم ترین موضوعات حقوق بین الملل طی سالیان گذشته بوده است پس از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم با عزمی جدی به دنبال پایان بخشیدن به این موضوع برآمد و در ابتدای کار خود و تنها پس از ۱۰۰ روز توافق موقت ژنو را با شش کشور […] ...

پرونده هسته‌ای ایران از جمله مهم ترین موضوعات حقوق بین الملل طی سالیان گذشته بوده است

پس از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم با عزمی جدی به دنبال پایان بخشیدن به این موضوع برآمد و در ابتدای کار خود و تنها پس از ۱۰۰ روز توافق موقت ژنو را با شش کشور دنیا در مورد موضوع هسته‌ای امضا کرد… .

  • ehsan mollaei

کلید حل مشکل اقتصاد

ehsan mollaei | چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۴۴ ب.ظ

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور با تبیین وظایف مسئولان، دستگاه‌ها و عناصر مختلف مرتبط با تولید داخلی و تأکید بر مبارزه‌ی واقعی با فساد و قاچاق، خاطرنشان کردند: کلید حل مشکلات اقتصادی مردم و معضلات جامعه‌ی کارگری، نه در خارج بلکه در داخل و «تقویت و رونق تولید داخلی» است. 94/2/9

  • ehsan mollaei