بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرت یعنى - آگاهى علمى ، - آگاهى عملى ، همراه با نکته سنجى و درایت و فهم ( عقلانیت و فهم ) . - انسجام و وحدت ملى - دشمن شناسى - بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان ، یعنى مشاهده درست و دقیق حوادث ، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث . رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت مى فرماید : « بصیرت را در دو سطح میتوانیم تعریف کنیم . یک سطح ، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است . انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت ، یک بصیرتى پیدا میکند . . . . این ، پایه‌ى اساسى معرفت است پایه‌ى اساسى بصیرت است . این بصیرت خیلى چیز لازمى است این را باید ما در خودمان تأمین کنیم . بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است . این یک سطح بصیرت . بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت ، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود . انسان باید بصیرت پیدا کند . این بصیرت به چه معناست ؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند ؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد ؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده ، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند ، تدبر کند سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار کند : « رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر » فکر کند و بر اساس این فکر ، اعتبار کند . یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر » - با این سنجش ، بصیرت پیدا کند . حوادث را درست نگاه کردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر کردن ، در انسان بصیرت ایجاد میکند یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود . امیرالمؤمنین ( علیه الصّلاه و السّلام ) در جاى دیگر میفرماید : « فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر » . . . » ( سخنان مقام معظم رهبرى در جمع دانشجویان استان قم 1389 )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

سی سوال و شبهه اقتصادی+پاسخ

ehsan mollaei | شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۳ ب.ظ

              سی سوال و شبهه اقتصادیپرسش                              

           پاسخ های جناب آقای دکتر پیغامی


1) نقش کاهش صادرات نفتی در اقتصاد چیست؟

2) ربا جنگ با خداست؛ چرا رهبری با سیستم رباخواری رسمی در کشور برخورد نمی‌کنند؟

3) بعد از افتتاح چندین پروژه پالایشگاهی و افزایش توان ظرفیت تولید بنزین سوپر به مرز صادرات، چرا هنوز بنزین سوپر در کشور نایاب است؟

4) درآمدهای کثیر حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در کجا هزینه شد (درآمد زیاد شده است ولی وضعیت کشور مانند قبل از اجرای طرح است)؟

5 ) چرا بر قیمت‌ها نظارت و کنترل نمی‌شود؛ سخت هست ولی پیچیده نیست؟

6) در حالی که کشور ما در تولید داخلی خیلی از محصولات خودکفا می‌باشد پس چرا این همه گرانی وجود دارد؟ 7) آیا اقتصاد بانکی ما اسلامی است یا فقط در تئوری، اسلامی هست؟

8) آیا 3 هزار میلیارد اختلاس به خزانه دولت برگشته است؟ دولت برای این پول چه برنامه‌ای دارد؟

9) تعیین کننده نرخ ارز و خودرو در کشور چه مرجعی است؟

10) به نظر شما آینده اقتصادی چطور می‌شود و اوضاع اقتصادی به کدام سمت می‌رود؟

11) چرا از پارسال تا الان، همه اجناس سه برابر بالا رفته ولی حقوق یک ارتشی ده درصد افزایش داشته است؟ انصافاً با ماهی چهارصد تومان میشه خرج خانواده را دارد؟ تا چقدر باید پیش خانواده، گردن‌شکسته باشیم؟

12) چرا این روزها وقتی میرم خرید کنم احساس می‌کنم آمریکایی هستم چون هیچ غلطی نمی‌تونم بکنم؟

13) علت عدم جلوگیری از سوء‌استفاده‌کنندگان اقتصادی چیست؟

14) چرا خودرو، کالا و طلا واقعاً به یک مشکل بزرگ واسه جوان‌ها تبدیل شده است؟

15) چرا بعد از گران شدن خودرو و مواد غذایی، به یکباره همه موارد ذکر شده در کشور فراوان و زیاد شد؟

16) دلیل دیر پرداختن به دستگیری اخلال‌گران بازر ارز چیست؟

17) چرا اقتصاد مقاومتی را در جلسات و همایش‌ها نگه داشتیم و آن را در متن مردم نیاوردیم؟

18) آیا تورم اساساً قابل حل شدن است؟

19) چرا اقتصاد مقاومتی را در دولت نهادینه نمی‌کنند؟

20) اقتصاد ما مگه شبهه داره که از ما در مورد شبهات اقتصادی می‌پرسید؟

21) گرانی‌ها نتیجه همین اقتصاد مقاومتی هست؟

22) افزایش قیمت مسکن در اقتصاد اسلامی توجیه دارد؟

23) آیا ممکن است جامعه بدون اصلاحات اقتصادی، به اصلاحات فرهنگی بپردازد؟

24) شما اقتصاد را ولش کنید خودش درست میشه؟

25) آیا سودهای بانکی، دلیل گرانی‌ها نیست؟

26) چرا رهبری در مسائل و شبهات اقتصادی ورود پیدا نمی‌کند؟

27) برای من شبهه اقتصادی معنایی ندارد؛ این اقتصادی که ما داریم بیشتر فاسد است تا شبهه‌ناک؟

28) آیا یارانه با اقتصاد مقاومتی هماهنگی دارد؟

29) آیا شبهات اقتصادی تنها با پول حل می‌شود یا اینکه نیاز به فرهنگ اقتصادی هم هست؟

30) بنده در کل اقتصاد مالی را قبول ندارم.در این دنیای امروز، انسانیت فدای پول و مال شده است و خیلی بد است.با خود می‌گویم ای کاش، پول اختراع نمی‌شد تا انسانیت و روابط انسانیت پابرجا می‌ماند.آیا پول مناسب بشریت هست؟ با توجه به دستور قرآن، مال یکی از کالا‌های ناچیز دنیاست

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

پاسخ به سؤالات و شبهات اقتصادی

نقش کاهش صادرات نفتی در اقتصاد چیست؟

کاهش صادرات نفتی در کوتاه‌مدت از طرفی موجب کاهش درآمد ارزی کشور شده و  نرخ ارز بالا می‌رود که این امر به نفع صادرات کشور است ولی از طرف دیگر، دولت در تأمین بخشی از هزینه‌های خود با مشکل مواجه می‌شود.کاهش صادرات نفتی در بلندمدت به نفع کشور است چون باعث کاهش وابستگی درآمد دولت به نفت می شود و می‌توان با برنامه‌ریزی درست، بجای خام فروشی نفت، آن را وارد چرخه تولید کشور کرد و موجبات ایجاد اشتغال برای بسیاری از مردم و افزایش تولید ملی را فراهم نمود.

بنده در کل اقتصاد مالی را قبول ندارم.در این دنیای امروز، انسانیت فدای پول و مال شده است و خیلی بد است.با خود می‌گویم ای کاش، پول اختراع نمی‌شد تا انسانیت و روابط انسانیت پابرجا می‌ماند.آیا پول مناسب بشریت هست؟ با توجه به دستور قرآن، مال یکی از کالا‌های ناچیز دنیاست.

همه این‌ها زینت دنیاست ولی ما باید درست مصرف کنیم.

ربا جنگ با خداست؛ چرا رهبری با سیستم رباخواری رسمی در کشور برخورد نمی‌کنند؟

نظام سازی بدون ربا باید بصورت تدریجی شکل گیرد و مقام معظّم رهبری نیز به دنبال تحقّق آن هستند.ضمن اینکه غالب مراجع معظّم تقلید، شکل اجرایی بانکی را قبول دارند و ما هم به عنوان مقلّد باید تبعیت کنیم.

بعد از افتتاح چندین پروژه پالایشگاهی و افزایش توان ظرفیت تولید بنزین سوپر به مرز صادرات، چرا هنوز بنزین سوپر در کشور نایاب است؟

بنزین سوپر، تقاضای زیادی ندارد و کم تولید می‌شود؛ بنابراین در صورتی که برای آن تقاضای دفعی زیادی در مکان خاصّی ایجاد شود ممکن است نتوان آن را برطرف نمود.

درآمدهای کثیر حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در کجا هزینه شد (درآمد زیاد شده است ولی وضعیت کشور مانند قبل از اجرای طرح است)؟

قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، قیمت‌های بسیاری از کالاها کمتر از میزان واقعی آن بود و این طرح اجرا شد تا قیمت‌ها واقعی شود؛ لذا هدفمندی یارانه‌ها درآمدی نداشته است بلکه هر قدر قیمت‌ها واقعی‌تر شده‌اند همان مقدار در قالب یارانه‌ها به صورت نقدی بین مردم توزیع شده است.

چرا بر قیمت‌ها نظارت و کنترل نمی‌شود؛ سخت هست ولی پیچیده نیست؟

اگر چه نظارت بر قیمت‌ها صحیح و لازم است و باید به اندازه کافی به آن توجه شود ولی گاهی نوسانات قیمت‌ها به دلیل عدم نظارت نیست بلکه دلایل دیگری مانند افزایش هزینه تولید دارد.همچنین اگر قیمت‌ها در برخی زمینه‌ها افزایش نیابد (دولت تمام قیمت‌ها را بصورت مصنوعی ثابت نگه دارد) انگیزه فعالیت از بین می‌رود و اقتصاد زمین ‌می‌خورد؛ البته دولت باید کالاهای اساسی را مواظبت کند ولی خیلی کالاها مانند پسته اساسی نیست.نظارت و کنترل رسمی بر قیمت‌ها از سال 1351 آغاز شده است ولی کارهای مهمتر برای برخورداری از قیمت مناسب این است که بهره‌وری کارکنان افزایش یابد؛ تولیدکننده بیشتر عرضه کند؛ مصرف‌کننده به اندازه مصرف کند و انتظار تورمی نداشته باشد مثلاً اگر یک مرغ نیاز دارد دو تا نخرد.همچنین نهادهای امنیتی باید با عوامل برهم‌زننده قیمت واقعی مانند محتکرین برخورد کنند ولی برخورد با چند خرده‌فروش ساده، مشکلی را در این زمینه حل نمی‌کند.

در حالی که کشور ما در تولید داخلی خیلی از محصولات خودکفا می‌باشد پس چرا این همه گرانی وجود دارد؟

خودکفایی در کالاها به معنای عدم هزینه ‌برای تولید آن‌ها نیست بنابراین  قیمت آن‌ها در اثر برخی عوامل مانند افزایش هزینه‌های تولید، ایجاد تقاضای کاذب دفعی برای یک کالا و ... ممکن است زیاد شود.همچنین امکان دارد که کالایی گران شده باشد ولی قدرت خرید فرد هم افزایش یافته باشد؛ بطور مثال فرد الان می‌تواند کالاهایی مصرف کند که اجداد او آن‌قدر قدرت خرید و مصرف نداشتند؛ مثلاً ما این همه مرغ و گوشت و برنج می‌خوریم ولی آیا اجداد ما هم اینطور بودند؟ این‌ها یعنی ضمن افزایش قیمت کالاها در طول زمان، قدرت خرید او هم افزایش یافته است.

آیا اقتصاد بانکی ما اسلامی است یا فقط در تئوری، اسلامی هست؟

شکل‌گیری جامعه اسلامی، امری تدریجی و  تکاملی است که یکی از بخش‌های آن، اقتصاد اسلامی است.در حال حاضر نیز جامعه بصورت نسبی اسلامی هست و به سمت کمال یا همان اسلامی‌تر شدن در حال حرکت است.ضمن آنکه اسلامی شدن جامعه به معنای عدم امکان فساد و اشتباه در آن نیست؛ مگر در مدینه النبی با آن همه زحمت پیامبر (ص)  در طی 13 سال، فساد و ... وجود نداشت؟

آیا 3 هزار میلیارد اختلاس به خزانه دولت برگشته است؟ دولت برای این پول چه برنامه‌ای دارد؟

بخش زیادی از این اختلاس، پول نبوده که بخواهد برگردد؛ بلکه خلق اعتبار بوده که لغو شده است و بخشی هم که اموال بوده غالباً بازگردانده شده است.

تعیین کننده نرخ ارز و خودرو در کشور چه مرجعی است؟

اصل بر این است که قیمت این کالاها توسط نظام تقاضا و عرضه بازار طبیعی آن ها مشخص شود ولی اگر این نظام دچار اختلال شود و یا مصالح ملی مد نظر باشد دولت باید قیمت را به سمت قیمت طبیعی آن‌ها هدایت کند و قطعاً هر چه مدیریت این هدایت بهتر صورت پذیرد؛ قیمت ها نیز در بازار، واقعی‌تر خواهد شد.

بطور مشخص، قیمت خوردو غالباً تحت تأثیر عواملی همچون نظرات شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کننده، تأثیر بخش خصوصی و ... تعیین می‌شود.نرخ ارز نیز معمولاً در باند پایین و بالایی که بانک مرکزی تعیین می‌کند توسط بخش خصوصی نوسان پیدا می کند.البته همیشه عرضه‌کننده و تقاضاکننده می‌توانند قیمت را پایین و بالا ببرد؛ مثلاً در صورتی که مردم بصورت یکباره تقاضای خود برای ارز را افزایش دهند قیمت ارز تغییر خواهد کرد.

به نظر شما آینده اقتصادی چطور می‌شود و اوضاع اقتصادی به کدام سمت می‌رود؟

بستگی به رفتار مردم ایران دارد. اگر مردم ایران وقتی دچار مشکل اقتصادی شوند تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرند و بر اساس آن عمل کنند اقتصاد ساخته خواهد شد؛ مانند مردم انگلستان در 1815، 1821، 1835 و 1800هایی که انقلاب صنعتی انگلستان دچار مشکل بود ولی با تصمیمات عاقلانه خود، اقتصاد کشورشان را ساختند.

پتانسیل‌های اقتصاد ایران نشان می‌دهد که علی‌رغم تمام مشکلاتی که دشمن داخلی و خارجی ایجاد می‌کند اقتصاد ایران در سه دهه اخیر پیشرفت داشته و شتاب رشدش هم از خیلی کشورهایی که مشکلاتی شبیه اقتصاد ایران نداشتند مانند ترکیه، مالزی و ... بالاتر بوده است.

چرا از پارسال تا الان، همه اجناس سه برابر بالا رفته ولی حقوق یک ارتشی ده درصد افزایش داشته است؟ انصافاً با ماهی چهارصد تومان میشه خرج خانواده را دارد؟ تا چقدر باید پیش خانواده، گردن‌شکسته باشیم؟

بالفرض که حقوق مذکور صحیح باشد؛ بله، شرایط سختی هست.کم بودن رزق می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد: بی‌توجهی مسئولان، سبک زندگی غلط (مصرف چیزهایی که هزینه آن ها متناسب با درآمد فرد نیست)، عدم بهره‌مندی از کانال های رزاقیت الهی مانند نماز شب و ... بنابراین هم خود فرد و هم دیگران باید کمک کنند تا چنین شرایطی بهبود یابد.

چرا این روزها وقتی میرم خرید کنم احساس می‌کنم آمریکایی هستم چون هیچ غلطی نمی‌تونم بکنم؟

بخشی از گرانی به غلط ایجاد شده است و باید از بین برود تا قدرت خرید مردم افزایش یابد.از طرف دیگر، با دقّت‌نظر در سبد مصرفی واقعی ایرانیان در گذشته و مقایسه آن با وضعیّت امروز مشخص خواهد شد که برخی از مصارف امروزی، ریشه و مبنای صحیح ندارد و باید از سبد مصرفی حذف شود یا کاهش یابد و از این طریق نیز، قدرت خرید مردم برای نیازهای اساسی آن‌ها بیشتر شود؛ ضمن آنکه لازم است هزینه شخص با درآمد وی تناسب داشته باشد.

علت عدم جلوگیری از سوء‌استفاده‌کنندگان اقتصادی چیست؟

اقتصاد مقوله‌ای نیست که بتوان آن را با نظام پلیسی اداره کرد.سوءاستفاده‌کنندگان گاهی افراد هستند که پلیس و مأمورین امنیتی باید آن‌ها را پیگیری کنند ولی خیلی وقت‌ها، مشکل از فضای اقتصادی هست که ما می‌سازیم و سوء‌استفاده‌کننده هم از آن استفاده می‌کند؛ بطور مثال، وقتی مصرف مرغ من به یکباره، چند برابر می‌شود؛ اگر فروشنده انصاف نداشته باشد معلوم است که قیمتش را افزایش می‌دهد؛ بجای اینکه کارتن کارتن مرغ بخری باید به اندازه خرید.

چرا خودرو، کالا و طلا واقعاً به یک مشکل بزرگ واسه جوان‌ها تبدیل شده است؟

جوان باید زندگی را بسازد.جوان یعنی کسی که مهارت‌های مولّد و درآمدزایی خودش را زیاد کند و جوان یعنی کسی که فعلاً باید کار کند و بعدها به محصول برسد.جوان در هیچ جای دنیا، تقاضای خودرو نمی‌کند.این فرهنگ غلط است که در جلسه خواستگاری از شما تقاضای خودرو بکنند.فقط باید یک مقداری، سبک زندگی‌ها عوض شود ولی در سبک زندگی غلط و صورت مسئله غلط نمی‌توان دنبال پاسخ صحیح بود زیرا صورت مسئله غلط، جواب صحیح ندارد.

جوان برای چه خودرو و ارز میخواهد؟ یک جوان باید بداند که واقعیت توان اقتصادی خودش و پدر و مادرش چیست و به همان اندازه طلب کند؛ حتّی اگر بگوید من تحصیل کرده‌ام؛ می گوییم چقدر مولدی؟ لیسانس داشتن که باعث مولد بودن نمیشه؛ تازه اگر بگوید مولّدم می‌گوییم کار کن و پس‌انداز کن تا ان شاء الله در سال های آتی بهره‌برداری بیشتر بکنی.اجدا ما هم همان سال اول جوانیشان، ماشین و خانه شخصی نداشتند.آماده بودن همه این‌ها ناشی از فرهنگ غلط حاضری خوری است.بنابراین سؤال اینجاست که چقدر شما بهره‌وری داری؟ چقدر کار میکنی؟ چه مهارت‌هایی داری؟ که تقاضای خودرو و طلا میکنی.

چرا بعد از گران شدن خودرو و مواد غذایی، به یکباره همه موارد ذکر شده در کشور فراوان و زیاد شد؟

یک دلیلش این است که صرفه اقتصادی تولید‌کننده زیاد شد و بیشتر عرضه کرد ولی چون مردم هم بیشتر تقاضا می‌کنند و قدرت خرید هم دارند که تقاضا می‌کنند گران باقی مانده است؛ یعنی اگر مثلاً پسته 50 هزار تومان باقی مانده و پایین نیامده است بخاطر این است که مردم دارند می‌خرند؛ اقشاری از مردم دارند می‌خرند پس آن اقشار دارند می خرند و توان دارند.اگر فکر کنید همه‌ی آن‌ها هم پولدارها هستند؛ خیر، چون همه پولدارها که نمی‌توانند همه پسته‌های کشور را بخرند پس معلوم است که کارمندها و کارگرها هم دارند می خرند؛ اگر نمی‌خریدند قطعاً باعث کاهش قیمت می‌شد.

دلیل دیر پرداختن به دستگیری اخلال‌گران بازر ارز چیست؟

یک دلیلش این است که اخلالگر بازار ارز، افرادی نیستد که بتواند آن‌ها را دستگیر کرد؛ مثلاً تقاضاهای خانگی و اخلالی هست که مردم دارند در نظام بازار نرخ ارز ایجاد می‌کنند یعنی یک عامل اصلی آن، رفتار غلط ماست.

چرا اقتصاد مقاومتی را در جلسات و همایش‌ها نگه داشتیم و آن را در متن مردم نیاوردیم؟

کم کاری نخبگان است.نخبگان باید اقتصاد مقاومتی را بین مردم بیاورند.

آیا تورم اساساً قابل حل شدن است؟

مشکل تورم زیاد برای اقتصاددانان مانند سرماخوردگی برای پزشکان شده است.تورم به راحتی قابل حل هست ولی منوط به مشارکت مردم در حل آن.تا زمانی که ذهن مردم تورمی باشد ابزارها و داروهای اقتصادانان کار نمی‌کند؛ مثل مریضی که ذهنش سکته‌ای هست و هر قدر هم داروهای خوب به او بدهی ولی او احساس سکته دارد؛ بنابراین مردم باید ذهنشان را درست کنند.تورم در اغلب کشورهای دنیا با وجود بیشتر بودن نسبت به تورم ایران، حل شده است مثلاً روسیه تورم 4000 درصدی داشته، زیمباوه تورم یک یا دو میلیونی داشته، ترکیه تورم متوسط بالای 100 درصد داشته است ولی با مشاکت و تحمّل مردم حل شده است.

چرا اقتصاد مقاومتی را در دولت نهادینه نمی‌کنند؟

اقتصاد ایران در سه دهه گذشته در تمام ادوار خودش در دولت‌های مختلف، مقاوم بوده است.ما مقابل همه خرابکاری‌های به ارث مانده از حکومت پهلوی و جنگ اقتصادی دشمن که از ابتدای انقلاب تابحال بوده است؛ تاکنون بسیار مقاوم بوده‌ایم.علی‌رغم تمام این جنگ‌ها، رشد اقتصادی ما بیشتر از کشورهایی مانند ترکیه و مالزی هست که این همه فشار و خرابی و جنگ نداشتند؛ پس اقتصاد ایران، مقاومتی هست و دولت ها هم در زمینه اقتصاد مقاومتی فعال بوده‌اند.اقتصاد مقاوم، اقتصادی است که اسیر خواسته‌های دشمن نشود و نشده است.دشمن به ادعای خودش، در سال گذشته 45 میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضربه زده است؛ خبرنگار رویتز همین چند روز پیش مطلب نوشته بود که تولید ناخالص داخلی ایران 500 میلیارد دلار هست و ما 45 میلیارد دلار به آن ضربه وارد ساختیم؛ بنابراین واضح است که اقتصاد 500 میلیارد دلاری با 45 میلیارد دلار ضرر، زمین نمی‌خورد و به زانو نمی‌نشیند.40 میلیارد از این ضرر مربوط به عدم فروش نفت است و 5 میلیاردش، هزینه های دیگر هست؛ بنابراین درست است که در کوتاه مدت با کمی مشکل مواجه می‌شویم ولی سرمایه خود را نفروختیم و در بلندمدت به نفع ماست.

اقتصاد ما مگه شبهه داره که از ما در مورد شبهات اقتصادی می‌پرسید؟

عملیات روانی دشمن هست.

گرانی‌ها نتیجه همین اقتصاد مقاومتی هست؟

گرانی ها نتیجه این هست که سیستم عرضه و تولید مشکل دارد؛ بهره‌وری مردم پایین هست؛ بعضی مردم خودخواه هستند و احتکار می‌کنند؛ بعضی سبک زندگی و مصرفشان، عاقلانه و معقول نیست و بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا، اهل فریز کردن و جمع کردن هستند یعنی علاوه بر محتکران بزرگ، محتکران کوچک هم وجود دارد.اگر از 10 میلیون خانوار موجود در ایران، هر یک از  10 میلیون دیگر،  5 کیلو از یک کالای خاص را بصورت بلااستفاده در فریزرهایشان نگهداری کنند؛ 50 میلیون کیلو از آن کالا بصورت غیرکارآ جمع شده است بنابراین از نقش این احتکارات و انبارهای کوچک  نباید غافل شد.

افزایش قیمت مسکن در اقتصاد اسلامی توجیه دارد؟

از نگاه فروشنده، قیمت سوقیه در اقتصاد اسلامی مطرح هست و چیزی که در عرف هست بلااشکال هست؛ ولی اینکه حکومت باید قیمت مسکن را ثابت نگه دارد بحث دیگری هست و توجیهی ندارد.

آیا ممکن است جامعه بدون اصلاحات اقتصادی، به اصلاحات فرهنگی بپردازد؟

در علوم انسانی، همه‌ی این ابعاد یعنی ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... معمولاً منظومه‌های مرتبط با هم هستند و بسیاری از ابعاد اصلاحات اقتصادی منوط به اصلاحات فرهنگی هست و بسیاری از اصلاحات فرهنگی نیز منوط به اصلاحات اقتصادی هست؛ اتفاقاً پاسخگویی به شبهات تربیت اقتصادی و تعلیم سواد اقتصادی از زمینه‌های فرهنگی لازم برای اصلاحات اقتصادی هست.

شما اقتصاد را ولش کنید خودش درست میشه؟

دولت در هیچ کجای دنیا، اقتصاد را ول نمی‌کند تا خودش درست شود و اقتصاد چیزی نیست که خودش درست شود.اقتصاد کنش و واکنش رفتار جمعی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هست و کسی هم نمیتونه ولش بکنه؛ لذا هر کسی باید نقش خودش را حداکثری ایفا کند؛ دولت وظایفی دارد بخش خصوصی وظایفی دارد ... هر کسی وظیفه ای دارد و نباید آن را به حال خود رها کند.البته به نظر ما هم خوب است که برخی از مدیریت‌کنندگان اقتصادی که نااهل هستند آن را ولش کنند.

آیا سودهای بانکی، دلیل گرانی‌ها نیست؟

وقتی سود بانکی واقعی، منفی باشد یعنی از تورم پایین‌تر باشند گرانی‌ها تداوم خواهند داشت.

چرا رهبری در مسائل و شبهات اقتصادی ورود پیدا نمی‌کند؟

مقام معظم رهبری در ده سال گذشته یعنی از سال 1380 فرمودند که اولویت اول ما اقتصاد است و از همان موقع، هم در جایگاه رهبری (حکمرانی) و هم در جایگاه مرجعیت تقلید، شبهات اقتصادی را مطرح کردند و در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاست‌های کلی را که بالغ بر ده پانزده سیاست کلی هست ابلاغ کردند.شعارهای چند سال اخیر بصورت مداوم اقتصادی هست و ورود ایشان به عرصه اقتصاد بابت هوشمندی و نگاه راهبردی ایشان نسبت به آینده است؛ بنابراین ایشان در ده سال اخیر، بهترین نقش را در یک معماری نوین اقتصادی ایفا کرده‌اند.

برای من شبهه اقتصادی معنایی ندارد؛ این اقتصادی که ما داریم بیشتر فاسد است تا شبهه‌ناک؟

چند درصد اقتصاد کشور ما فاسد است؟ ما قطعاً باید علمی و عالمانه حرف بزنیم.اقتصاد ایران، چند درصد گردش مالی باطل دارد؟ اقتصاد ایران 500 میلیارد دلاری هست و نباید در محاسبه نسبت فساد در آن نسبت به کلش دچار خطا شد.

شبهه اقتصادی یعنی یک تصویر را که بخشی از آن سیاه است و بخشی از آن سفید؛ نسبت آن را گم کنیم و سیاه عمل کنیم و اولین دود سیاه عمل کردن ما را خودمان خواهیم خورد.اینجور فکر کردن‌های افراطی صفر و یکی (تمام اقتصاد ایران را سالم یا فاسد بدانیم) نه تنها کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند بلکه آمادگی لازم در مردم را برای جهش‌های اقتصادی ضروری ایجاد نمی‌کند.

آیا یارانه با اقتصاد مقاومتی هماهنگی دارد؟

بله، یکی از ویژگیهای اقتصاد مقاومتی این است که محکمه یعنی مقابل شوک‌ها و نوسانات، مستحکم و مقاوم است؛ و مردمی نیز هست. یارانه، کارکردهای طبیعی اقتصاد را تقویت می‌کند؛ لذا اقتصاد مقاومتی هم باید هدفمند و هوشمند از یارانه‌ها بهره بگیرد.پایه های اقتصاد مقاومتی، مردمی هست و یارانه کمکی برای مردم هست تا بتوانند نقش بهتری در اقتصاد ایفا کنند؛ پس هماهنگی دارد و باید داشته باشد.

آیا شبهات اقتصادی تنها با پول حل می‌شود یا اینکه نیاز به فرهنگ اقتصادی هم هست؟

قطعاً با پول حل نمی شود؛ زیرا هر قدر پول افزایش یابد لزوماً عقل و فرهنگ نیز زیاد نمی‌شود؛ پس پول زیاد شود الزاماً شبهات اقتصادی و یا رضایتمندی اقتصادی حل نمیشه و قطعاً نیاز به فرهنگ اقتصادی دارد. بطور مثال، درآمد سرانه مردم آمریکا، ده برابر مردم مکزیک بالا رفته ولی سطح  رضایتشون و لذتی که از زندگیشون بدست می‌آورند مساوی هست.

منبع: جهاد اقتصادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی