بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرت یعنى - آگاهى علمى ، - آگاهى عملى ، همراه با نکته سنجى و درایت و فهم ( عقلانیت و فهم ) . - انسجام و وحدت ملى - دشمن شناسى - بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان ، یعنى مشاهده درست و دقیق حوادث ، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث . رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت مى فرماید : « بصیرت را در دو سطح میتوانیم تعریف کنیم . یک سطح ، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است . انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت ، یک بصیرتى پیدا میکند . . . . این ، پایه‌ى اساسى معرفت است پایه‌ى اساسى بصیرت است . این بصیرت خیلى چیز لازمى است این را باید ما در خودمان تأمین کنیم . بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است . این یک سطح بصیرت . بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت ، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود . انسان باید بصیرت پیدا کند . این بصیرت به چه معناست ؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند ؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد ؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده ، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند ، تدبر کند سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار کند : « رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر » فکر کند و بر اساس این فکر ، اعتبار کند . یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر » - با این سنجش ، بصیرت پیدا کند . حوادث را درست نگاه کردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر کردن ، در انسان بصیرت ایجاد میکند یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود . امیرالمؤمنین ( علیه الصّلاه و السّلام ) در جاى دیگر میفرماید : « فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر » . . . » ( سخنان مقام معظم رهبرى در جمع دانشجویان استان قم 1389 )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

جریان شناسی جنبش دانشجوئی(جلسه 2)

ehsan mollaei | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۲۰ ب.ظ

جلسه دوم: تقسیمات جنبش های دانشجوئی


 7-دریافت فایل آفلاین جلسه دوم



پیش مطالعه جلسه دوم

بسم‌ا... الرحمن الرحیم.

خدمت همه شما دانشجویان عزیز سلام عرض می‌کنم.

ما در جلسه گذشته به مفهوم «جنبش دانشجویی» پرداختیم، و فهمیدیم که جنبش دانشجویی در مبارزه با رژیم دست‌نشانده آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در ایران (پهلوی) و در مبارزه با استکبار جهانی شکل گرفت و نقطه اوج آن در 16 آذر 1332 بود. بعد به تقسیم‌بندی جنبش دانشجویی پرداختیم و گفتیم جنبش دانشجویی به سه دستة عمده تقسیم‌بندی کرد و آن هم به این ترتیب بود. جنبش دانشجویی که برای آن‌ها اسلام‌گرایی و ارزش‌های دینی مهم هست و اولویت دارد. و جنبش دانشجویی که ملی‌گرایی و ناسیونالیسم برای آن‌ها اولویت دارد و کسانی که چپ‌گرایی و سوسیالیست یا مارکسیست ذهن آن‌ها را گرفته است.

اما در رابطه با نیروهای اسلام‌گرا و تشکل‌های اسلام‌گرا و ارزشی در دانشگاه‌ها ما می‌توانیم به این تشکل‌ها اشاره کنیم:

- یکی از این تشکل‌ها "سازمان بسیج دانشجویی" است. می‌دانید که بعد از پایان جنگ تحمیلی و در اواخر سال 67 فرمانی از سوی حضرت امام(ره) صادر شد تحت عنوان "تشکیل سازمان بسیج دانشجو و طلبه"، من همین الآن در محضر شما گلایه می‌کنم که چرا ما بسیج دانشجویی و طلبه که حضرت امام این دوتا را با هم، با همین عبارت فرمان تأسیس تشکیل سازمان دانشجو و طلبه صادر فرمودند چرا الآن دوتا شده؟! یعنی دانشجو و طلبه جدا از هم هستند، بسیج طلّاب، بسیج دانشجو، در صورتی که فرمان یکی بوده، این «و»، «و»ی انفصال نبوده! «و»ی عطف بوده و باید با هم می‌بودند که آن وحدت حوزه و دانشگاه یک بخشی‌اش ساختاری است. بله نرم‌افزاری هست، ولی یک بخشی هم حداقل می‌توانستند بسیج دانشجو و طلبه را تأسیس کنند؛ فرمان حضرت امام این بوده است.

خیلی خوب است که کسانی و دانشجویان عزیزی که تحت عنوان بسیج دانشجویی در اقصی نقاط ایران فعالیت می‌کنند خیلی خوب است که اینها آن فرمان حضرت امام را بخوانند و بدانند یکی از نکته‌هایی که در آن فرمان اشاره شده، این هست که حضرت امام(ره) می‌فرمایند که فرزندان بسیجی من در دانشگاه‌ها و طلّاب، و طلبه‌ها بایستی به حکومت جهانی اسلام فکر کنند و به دنبال تأسیس آن باشند. خب الآن چند نفر از بچه‌های بسیج دانشجویی ما به دنبال این هستند و اصلاً می‌داند که امام برای این دستور داده و می‌دانیم که بسیج دانشجویی بایستی مفتخر باشد که آخرین نهادی که توسط امام و شخص ایشان تأسیس شد و دستور تأسیس آن صادر شده، سازمان بسیج دانشجویی است. خیلی از نهادها را دیگران تأسیس کردند خدمت حضرت امام رسیدند و امام تأیید کردند. خیلی از نهادها این‌طوری بوده ولی بسیج دانشجویی توسط ایشان و از ناحیه و لسان ایشان صادر شده، و این جزء بزرگترین افتخارات است. تشکلی که مفتخر است نفس حضرت امام در آن تشکل دمیده شده است.

این تشکل دانشجویی پناهگاه، و یا به تعبیر بهتر مرکز این تشکل دانشجویی در آن سال‌های اولیه مرکز تجمع و تمرکز رزمندگانی بوده که در دوران جوانی زندگی می‌کردند جوان بودند و این‌ها در دوران جنگ احساس وظیفه و تکلیف کرده بودند و بخش عمده‌شان درس و دانشگاه‌شان را رها کرده بودند، جبهه بودند و الآن هم که جنگ سخت‌افزاری تمام شده بود، به سنگر دیگری تحت عنوان جنگ نرم‌افزاری وارد شده بودند و در آنجا مبارزه علمی و جهاد علمی می‌کردند. بنابراین این‌ها آمدند در دانشگاه فعالیت‌شان را در شکل بسیج دانشجویی ادامه دادند و در آن سال‌ها، بچه‌های بسیج دانشجویی عموماً بچه‌های رزمنده بودند، بچه‌هایی بودند که عطر دفاع مقدس را به دانشگاه‌ها آورده بودند. به نظر بنده بسیج دانشجویی ساختار و سازمان نیست بلکه یک تفکر است ممکن است کسی در جامعه اسلامی باشد یا در انجمن اسلامی باشد یا اصلا در هیچ تشکلی نباشد ولی بلحاظ فکری یک بسیجی تمام عیار بوده باشد.

از اولین اقدامات این‌ها این بود که اردوی دیدار از جبهه‌های جنوب و غرب کشور را راه‌اندازی کردند تحت عنوان اردوی "راهیان نور"

یکی از برنامه‌های بسیج دانشجویی برپایی اردوهای دینی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی است

یکی از برنامه‌های بسیج دانشجویی "طرح ولایت" است. طرح ولایت مقدماتی، و طرح ولایت تکمیلی

بسیج، جشنواره‌های علمی، فرهنگی و ورزشی برگزار می‌کند. یکی از معروف‌ترین برنامه‌های جشنواره فرهنگی بسیج، "جشنواره پژوهشی دانشجویان" است. یعنی پژوهشگران جوانِ دانشجوی بسیجی که ذیل معاونت پژوهشی علمی، معاونت علمی بسیج دانشجویی فعالیت می‌کنند به مبارزات علمی خودشان ادامه می‌دهند و خیلی از طرح‌ها و اختراعات و کشفیاتی که در کشور مطرح می‌شود حاصل زحمات این عزیزان در بسیج دانشجویی است.

برپایی جلسات نقد و بررسی مسائل سیاسی روز هست که تحت عنوان معاونت بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی است. می‌دانید که بسیج دانشجویی ذیل این معاونت فعالیت‌های سیاسی مختلفی دارد، کتاب‌های مختلف، لوح‌های مختلف، فیلم‌های مختلف و سایت‌های مختلف را بارگذاری می‌کند، محتوا را به‌روز رسانی می‌کند، محتوای خیلی فاخر و مترقی به اعضای خودش و سایر تشکل‌ها می‌دهد.

بسیج دانشجویی، پژوهش‌های تخصصی دارد. می‌دانید که یکی از پایه‌های اصلی "مؤسسه رویان" بچه‌های بسیج دانشجویی بودند و اینها در آنجا فعالیت می‌کنند. در اصفهان، در رویان اصفهان و در سایر اقصی نقاط کشور.

بسیج از کسانی که در حوزه‌های علمی و پژوهشی و فرهنگی فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کند، آنهایی که به مسائل علمی علاقه دارند، مثل مسائل پژوهشی می‌توانند به بسیج مراجعه کنند و در ذیل آن فعالیت کنند.

تشکل دیگر، "دفتر تحکیم وحدت" است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران محضر حضرت امام(ره) رسیدند و از ایشان خواهش کردند که حضرت امام نصیحتی بکنند و البته گزارشی هم این دانشجویان پیرامون وضعیت دانشگاه‌ها به حضرت امام دادند که اینکه گروهک‌های ضد انقلاب مثل گروهک منافقین در دانشگاه‌ها فعال هستند، گروهک شمال غربی که در دانشگاه شمال غربی کشور و گروهک حزب خلق مسلمان فعال است ما باید چکار کنیم؟ خدمت امام این گزارش را دادند و از ایشان دو خواهش کردند. یکی اینکه امام این‌ها را نصیحت بکند و دوم اینکه امام نمایندگانی معرفی بکند که دانشجویان بتوانند با این نمایندگان حضرت امام ارتباط داشته باشند و از نصایح و رهنمودهای نمایندگان مستقیم حضرت امام بهره‌مند بشوند. حضرت امام یک جملة معروفی برای این دانشجویان – که عرض کردم این‌ها تعدادی از اعضای انجمن اسلامیِ 4، 5 تا از دانشگاه‌های مهم تهران بود نه شهرستان- حضرت امام فرمودند که شما بروید وحدت‌تان را تحکیم کنید، یعنی شما بروید با وحدت کلمه که جزء استراتژی‌ها و راهبردهای حضرت امام در برخورد با انواع و اقسام و مسائل فرهنگی اجتماعی بوده، فرمودند شما بروید وحدت‌تان را تحکیم کنید. و این‌ها بعد از این ماجرا آمدند و دفتر تحکیم وحدت را تأسیس کردند. به این معنی که بتوانند وحدت بین نیرو‌های مذهبی دانشجویان را بیشتر کنند.

بایستی بدانید که آن زمان نه جامعه اسلامی دانشجویان که جزء جریان اسلام‌گرا بود، نه بسیج دانشجویی وجود داشت، این‌ها نبودند فقط انجمن اسلامی بود، فقط انجمن اسلامی دانشجویان بودند که مباحث فرهنگی و اسلامی را در دانشگاه‌ها پیگیری می‌کردند. خب این‌ها آمدند دفتر تحکیم وحدت را تأسیس کردند که بتوانند نیروهای ارزشی را با هم متحد کنند و فعالیت‌های اسلامی انجام بدهند.

در رابطه با سؤال دوم و خواهش دومی که از حضرت امام داشتند آن هم حضرت امام افرادی را معرفی کرد، بعضی‌ها می‌گویند این دانشجویان خودشان گفتند که ما فلانی را می‌خواهیم که از او استفاده کنیم، امام هم تأیید فرمودند. – دوتا روایت است- یک روایت این است که خود دانشجویان تعدادی را معرفی کردند امام تأیید فرمودند و یک روایت هم این است که نه خودِ امام فرمودند که نه به این‌ها مراجعه کنید. که جالب است بدانید مقام معظم رهبری – حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای- جزء کسانی بودند که امام در رابطه با ایشان، ایشان را تأیید کرده بودند و یا به روایتی سفارش کرد که از ایشان استفاده کنید و بدانید که حضرت آقا – مقام معظم رهبری- جزو سخنرانان در واقع پایه‌ای دفتر تحکیم وحدت در آن سال‌ها بود، قبل از ریاست جمهوری، که بعد از ریاست جمهوری دیگر امکان حضور مستمر و مداوم نبود، گرچه پیام‌های ایشان از همان زمان به دفتر تحکیم وحدت و در دوره رهبری‌شان کماکان ادامه دارد. مقام معظم رهبری در آن سال‌ها امام جماعت مسجد دانشگاه تهران هم بودند.

خب این‌ها آمدند دفتر تحکیم وحدت را تأسیس کردند. دفتر تحکیم وحدت دقیقاً همان سال، تابستان خدمت امام رسیدند، پاییز 1358 ، 13 آبان اعضای دفتر تحکیم وحدت در یک عملیات انقلابی و مورد تأیید امام و مقام معظم رهبری لانة سرتاسر جاسوسی آمریکا را اشغال کردند که به شدت مورد حمایت حضرت امام و توده‌های عمومی مردم قرار گرفت و امام این اقدام بچه‌های دفتر تحکیم وحدت که آن زمان با نام "دانشجویان پیرو خط امام" معروف شدند و بیانیه دادند، امام(ره) این اقدام را "انقلاب دوم" معرفی کردند که فرمودند: چه بسا اگر این انقلاب دوم رخ نمی‌داد انقلاب اول هم منحرف می‌شد و آمریکایی‌ها نیّات شوم و پلیدشان را پیش می‌بردند.

اسناد لانه جاسوسی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال طراحی کودتاهایی بودند، به دنبال تهدید یا تطمیع بعضی از کارگزاران بوده و مسائلی پیرامون دولت موقت و اعضا و کابینة آقای مهدی بازرگان، اولین نخست‌وزیری ایران و یا به تعبیری بهتر رئیس موقت دولت ایران منتشر شد و البته آنها هم سریع برای اینکه بتوانند افتضاح سیاسی‌شان را لاپوشانی کنند استعفا دادند و دولت موقت از بین رفت.

*************************************

در دوران جنگ، اعضای دفتر تحکیم وحدت جزو کسانی بودند که بخشی از فرماندهی جنگ به عهده این‌ها بود. آقای عزیز جعفری، فرمانده فعلی سپاه، آقای سیدیحیی رحیم صفوی فرمانده قبلی سپاه، آقای احمدی مقدم، آقای ضرغامی، خیلی از افراد و اعضای دیگر. آقای احمدی‌نژاد. همه‌ی این‌ها از اعضای تحکیم وحدت آن دوره‌ها بودند. جا دارد از شهید سیدمحمدحسین علم‌الهدی عضو شورای دوم دفتر تحکیم وحدت یاد کنیم و یاد آنها را گرامی بداریم.

خب اعضای دفتر تحکیم وحدت در دوران جنگ رشادت‌ها از خودشان بروز دارند. متأسفانه بعد از اتمام جنگ تحمیلی و در دوران سازندگی، مباحث جدیدی که در حوزه معرفتی و فکری مطرح شد تعدادی از این دانشجویان که عضو دفتر تحکیم بودند دلبسته و علاقمند به این مباحث التقاطی و انحرافی شدند و دفتر تحکیم وحدت در یک برهه‌ای دچار انشقاق و انحراف و انشعاب شد اما خوشبختانه مجدداً دانشجویان انقلابی و اسلامی آمدند، دفتر تحکیم اول را با همان ریل اولیه که ریل اسلام‌گرایی،‌ ولایت‌پذیری، خدمت به مردم، خدمت به انقلاب، خدمت به آرمان‌های حضرت امام(ره) و خدمت به تفکرات و رهنمودهای مقام معظم رهبری که مبتنی بر اساسنامه و مرامنامه دفتر تحکیم وحدت هست به آن ریل برگرداند و الآن - الحمدلله و المنّه- دفتر تحکیم وحدت جزء تشکل‌های اسلامی و انقلابی ما هست. نشستش را برگزار می‌کند، جلسات مختلف دارد و در بخش عمده‌ای از دانشگاه‌های ما فعال هستند. مثل دانشگاه الزهراء(س)، دانشگاه شاهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه تهران، این‌ها کسانی هستند که وقتی در ضیافت ماه مبارک رمضان در محضر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود اینها هم تشریف می‌آورند و نقطه نظرات خودشان را اعلام می‌کنند.

من فقط چندتا از فعالیت‌های دفتر تحکیم وحدت را خدمت شما عرض کنم:

یکی از برنامه‌های خوب و کارهای خوبی که دفتر تحکیم وحدت این روزها انجام می‌دهد "سایت تحکیم‌نیوز" هست. تحکیم‌نیوز اخبار و اطلاعات مرتبط با فضای دانشجویی و دانشگاهی را منتشر می‌کند. این انجمن‌ها اتحادیه دارند به نام تحکیم وحدت که عموماً در سال دو بار برنامه دارد که عمومی است، یک نشست تشکیلاتی و انتخاباتی است و نشست دوم هم، نشست آموزشی است که بطور گردشی در دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و در این نشست شخصیت‌های مهم سیاسی و فرهنگی حضور پیدا می‌کنند. در عموم این نشست‌ها، مقام معظم رهبری پیام داده‌اند، می‌توانید بروید پیام‌های ایشان را در سایت مقام معظم رهبری Khamenehei.ir مراجعه بفرمایید و نقطه نظرات مقام معظم رهبری را پیرامون انجمن‌های اسلامی دانشجویان را با خبر و مطلع شوید.

خیلی خوب است که محضر شما این جمله پایانی را عرض کنم، و آن این است که ما یک انجمن اسلامی داریم تحت عنوان "انجمن اسلامی دانشجویان ایران در اروپا" که آخرین پیام مقام معظم رهبری به این دانشجویان بود و از آن‌ها خواسته بود که ضمن تهذیب اخلاق و تقیّد به احکام و مبانی اسلامی و شرعی،‌ خودشان را برای مدیریت آینده کشور آماده کنند یعنی تفکر مقام معظم رهبری این است که شما دانشجوی عزیز که می‌خواهید در ذیل انجمن اسلامی فعالیت کنید کلان‌نگر باشید و خودتان را به لحاظ اخلاقی، به لحاظ علمی و به لحاظ مدیریتی برای مدیریت آینده ایران آماده کنید. این انتقاداتی که الآن شما به مسئولین فعلی و مدیران فعلی دارید این نقطه ضعف‌هایی که الآن می‌بینید سعی کنید در وجود خودتان آن‌ها را کم کنید که انشاءا... در سال‌ها و بهره‌های آتی شما جای این مسئولین قرار گرفت و ممکن است دانشجویان آن زمان آن انتقادات را مجدداً برای شما داشته باشند. اگر من و شما سعی کنیم که مهذّب اخلاق باشیم و مسائل مدیریتی را یاد بگیریم انشاءا... بهتر از گذشتگان می‌توانیم کشور را اداره کنیم.

*******************

تشکل دیگر "جامعه اسلامی دانشجویان" است. ببینید در سال‌های 1365 و 66 که دفتر تحکیم وحدت بر فضای دانشگاه‌ها غلبه نسبی داشت، گروهی مقابل این دانشجویان و تشکل وجود داشتند. دو گروه در دو مرکز فعالیت می‌کردند.

-   یکی "کانون شهدای 72 تن" واقع در بخش دانشجویی حزب جمهوری اسلامی بودند که این‌ها شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی که تحت عنوان کانون شهدای 72 تن، که این‌ها مخالف نحوه فعالیت‌های دفتر تحکیم بودند.

-   گروه دوم، عنوانی داشتند تحت عنوان "هیئت متوسلین حضرت زهرا(س)" که آن‌ها هم مخالف مشی و منش دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه‌ها بودند. این‌ها در سال تحصیلی 1365 - 66 یک اتحاد نسبی با هم بر مبنای مخالفت و اعتراض به نحوه فعالیت‌های دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه‌ها داشتند و بعد با هم نشستند و مباحث مختلف را مطرح کردند تا اینکه در سال1368 جامعه اسلامی دانشجویان به صورت جدی و رسمی شروع به فعالیت کرد.

جامعه اسلامی دانشجویان از همان سال 1368 تا الآن یکی از تشکل‌های ارزشی، انقلابی و اسلامی دانشگاه‌ها بوده و بصورت مداوم و مستمر و منظم نشست‌های تشکیلاتی، آموزشی و انتخاباتی خودش را برگزار کرده، می‌شود گفت که جامعه اسلامی دانشجویان جزو تشکل‌های کاملاً دموکراتیک است به دلیل اینکه اعضا و افراد آن‌ها شورای مرکزی دانشگاه مربوطه را انتخاب کنند و شورای مرکزی اعضای شورای مرکزی اتحادیه را انتخاب و گزینش می‌کنند و سال به سال هم این اتفاق می‌افتد. من یاد ندارم که در جامعه اسلامی یک نفر دو سال مداوم دبیرکل باشد، و این نشان می‌دهد که گردش نخبگان و چرخش اعضاء کاملاً در این تشکل رعایت می‌شود و یکی از نقاط قوّت و قابل توجه این تشکل دانشجویی است.

جامعه اسلامی دانشجویان برنامه‌های مختلفی دارد. سایت جامعه اسلامی دانشجویان تحت عنوان jadnews.ir جزء سایت‌های فعال تشکل‌های دانشجویی جنبش دانشجویی است.

جامعه اسلامی دانشجویان در خلال آن فعالیت‌های تشکیلانی هم انجام می‌دهد. شاید بشود گفت که یکی از تشکیلاتی‌ترین تشکل‌های جنبش دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان است یعنی کاملاً یک رفتار تشکیلاتی دارد و دبیر تشکیلات جامعه اسلامی دانشجویان جزء شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار اتحادیه هم هست. اعضای این تشکل بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند جزء مدیران فرهیخته و بسیار تأثیرگذار کشورمان باشند. این تشکل با جریان‌های اصولگرا ارتباط خوبی دارد. شاید در سال 1384 تنها تشکلی که از آقای دکتر احمدی‌نژاد در دورة اول ریاست جمهوری حمایت کرد جامعه اسلامی دانشجویان یا به تعبیر بهتر برخی از اعضای جامعه اسلامی دانشجویان بودند. در آن سال و دوره – 1384- ا لبته 1388 آقای احمدی‌نژاد در دوره انتخابات مورد حمایت احزاب و گروه‌های اصولگرا هم قرار گرفت اما در سال1384 و در دوره اول ایشان مورد حمایت گروه و حزبی قرار نگرفت و تنها بخشی از جامعه اسلامی دانشجویان یا به تعبیر بهتر برخی از اعضای اسلامی دانشجویان از ایشان حمایت کردند.

یکی دیگر از کارهای جامعه اسلامی دانشجویان فعالیت‌های سیاسی است. یکی از خصوصیات بسیار بارز جامعه اسلامی، صراحت لهجه، جسارت و شجاعت سیاسی آن‌هاست. آن‌ها بدون هیچ محافظه‌کاری و یا مصلحت‌اندیشی نظرات و مواضع سیاسی خودشان که مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی است اعلام می‌کنند و به خاطر همین هم مورد حمایت نیروهای ارزشی و انقلابی هم هستند. البته بدیهی است بخشی از جنبش دانشجویی و جریان‌های دانشجویی نسبت به این مواضع ممکن است که منتقد باشند و این اشکالی ندارد. می‌دانید که در داخل خودِ تشکل‌ها همین انتقاد و نقد وجود دارد اما جامعه اسلامی دانشجویان این صراحت لهجه و این قدرت بیان مواضع سیاسی فارغ از جناح‌بندی‌ها را دارد و دقیقا می‌شود گفت این نقطة ممیزه و نقطه تمایز این تشکل دانشجویی از سایر تشکل‌ها هم هست.

گروه بعدی "اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور" که اختصاراً تحت عنوان «مستقل‌ها» صحبت می‌کنیم. خب این‌ها هم تشکل‌هایی بودند که انجمن اسلامی بودند یا عضو دفتر تحکیم بودند یا نه در اعتراض به دفتر تحکیم وحدت، عضو دفتر تحکیم وحدت نبودند یعنی انجمن اسلامی‌هایی که در دانشگاه فعال بودند عضو دفتر تحکیم بودند یا نه عضو نشده بودند، این‌ها در اعتراض به خط و مشی دفتر تحکیم وحدت از آن دفتر جدا شدند و در 13 آبان 1378 تحت عنوان "اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور" شروع به فعالیت کردند. آن‌ها معتقد بودند که دفتر تحکیم وحدت در آن دوره بازیچة احزاب سیاسی خارج از دانشگاه قرار گرفته، در واقع این‌ها سعی می‌کردند که آن استقلال نظر، استقلال رأی و استقلال عمل جنبش دانشجویی را حفظ کنند. شعار استقلال‌خواهی و مستقل بودن برای جنبش دانشجویی سر دادند. این تشکل‌ها بنابراین با هم جمع شدند و اتحادیه انجمن اسلامی مستقل را تأسیس کردند.

اتحادیه انجمن مستقل، در آن دوره فعالیتی که جریان‌های اصلاح‌طلب بر سر کار بود، خدمات بسیار بزرگی برای جامعه دانشگاهی انجام دادند. نیروهای ارزشی دانشگاه‌های مختلف را جذب کردند، مشغول به فعالیت کردند، شعار استقلال هم سر دادند و الحمدلله تا الآن هم آن استقلال سیاسی خودشان را حفظ کردند.

منظور از استقلال سیاسی "استقلال جناحی" است، نه اینکه نسبت به مسائل سیاسی بی‌تفاوت باشند، نه؛ اتفاقاً خیلی صریح‌ اللهجه نقطه نظرات و مواضع‌شان را اعلام می‌کنند. بلکه نسبت به جناحین، چه چپ، چه راست، چه اصولگرا، چه اصلاح‌طلب آن استقلال سیاسی خودشان را حفظ کردند و انشاءا... از این به بعد هم حفظ خواهند کرد. این تشکل یک شعار خیلی خوبی هم دارد. شعار این‌ها یک شعار بسیار مهم و بسیار کاربردی و راهبردی است. و آن شعار این است که «نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز» آن‌ها معتقدند که شما به عنوان یک دانشجو می‌توانید نسبت به یک مسئولی، رئیس جمهوری، وزیری، وکیلی، یک ساختار سیاسی‌ای، ساختار فرهنگی‌ای، یک سازمانی در داخل جمهوری اسلامی ایران انتقاد کنید و نقد کنید، اما نبایستی آن چارچوب‌ها و ارزش‌های انقلاب و جمهوری اسلامی را نفی کنید، این حق را قائل نیستند. آن‌ها معتقدند شما می‌توانید به یک فردی ، یکی از مسئولین و کارگزاران حکومتی، چه چپ، چه راست، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب نقد کنید و منتقد باشید. یکی از خصوصیات جنبش دانشجویی منتقد بودن است و انتقاد داشتن است اما من و شما حق نداریم ارزش‌های اسلامی و انقلابی و خط و مشی و اندیشه‌های مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) را نفی کنیم. ارزش‌هایی که به پای آن‌ها خون شهدا ریخته شده، 240 هزار شهید، خون دادند که این نهال ارزش‌ها در ایران رشد کند و ما حق چنین رفتاری را نداریم که ارزش‌ها را نفی کنیم. خب این شعار بسیار مهمی است و من همیشه در صحبت‌هایی که دارم از این شعار استفاده می‌کنم و نمی‌دانم که عزیزان چقدر وقت گذاشتند و به این شعار رسیدند. بسیار شعار کاربردی و کلیدی است.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، فعالیت‌های زیادی دارد. این‌ها هم انتخابات شورای مرکزی‌شان مداوم، مستمر و منظم برگزار می‌شود و مثل جامعه اسلامی دانشجویان جزو دمکراتیک‌ترین تشکل‌های دانشجویی است. اغلب سال به سال دبیرکل اتحادیه عوض می‌شود. اعضای شورای مرکزی عوض می‌شود و نفرات بعدی می‌آیند و جایگزین می‌شوند و گردش نخبگان کاملاً بصورت دموکراتیک در این تشکل اتفاق می‌افتد. نفرات جدید می‌آیند. ممکن است که در روش‌ها اختلاف نظر هم داشته باشند، ولی در اصول کلی و بینش کلی مبتنی بر اساسنامه اتحادیه انجمن اسلامی مستقل، رعایت می‌شود.

فعالیت‌ دیگر این تشکل، در حوزه فضای مجازی است، می‌شود گفت که اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور نسبت به سایر تشکل‌ها در فضای مجازی فعالیت بیشتری دارد. سایت خود اتحادیه تحت عنوان mostaghel.ir وجود دارد. من خواهش می‌کنم دوستان عزیزی که علاقمند هستند با این تشکل فعالیت بکنند به سایت این تشکل مراجعه بفرمایند.

یکی از کارهای خوبی که این تشکل انجام داده و خیلی خوب است و سایر تشکل‌ها هم از بچه‌های انجمن اسلامی مستقل یاد بگیرند این است که این دفتر آمده یک مرکز مطالعات استراتژیک جنبش دانشجویی مسلمان را تأسیس کرده و اعضایی که قبلاً عضو شورای مرکزی، عضور شورای عمومی اتحادیه انجمن مستقل بودند این‌ها دیگر رها نشدند و آن‌ها با این مرکز مرتبط هستند و فعالیت‌های علمی و تجربیات مدیریتی‌شان را در آن مرکز به رشته تحریر در می‌آورند و دانشجویانی که الآن دانشجو هستند از این تجربیات استفاده می‌برند و بهره‌مند می‌شوند.

در کنار این،‌ برخی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دوباره سایت خبری دارند و آن هم سایت خبری بسیار معتبری است، شما هم می‌توانید تشکل خودتان را ضمن اینکه سایت کاملاً در واقع ارگان تشکل خودتان هست می‌توانید در کنار آن وب‌سایت یا وبلاگ‌های گروهی هم تأسیس کنید که این هم می‌تواند به تبلیغ و ترویج اندیشه‌های تشکل شما در دانشگاه‌ها و خارج از دانشگاه‌ها کمک کند.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل یک اقدام بسیار خوب دیگری هم دارد این است که آمده در وب‌سایت خودش نشریات دانشجویی را بارگذاری می‌کند، به تعبیر بهتر، شما اگر به این سایت مراجعه بفرمایید می‌بینید که در بخشی از این سایت آمده به عنوان مثال یک نشریه‌ای در دانشگاه ارومیه، در دانشگاه ارومیه هم انجمن دانشگاه ارومیه هم عضو اتحادیه انجمن مستقل است، آمده نشریه آن را هم در سایت خودش بارگذاری کرده، این نشریه را بصورت PDF گذاشته، نشریه دانشگاه کاشان را مثلاً گذاشته، دانشگاه تهران را گذاشته و دانشگاه‌های مختلف که عضو این تشکل هستند. شما می‌توانید ضمن اینکه مثلاً در دانشگاه کاشان دارید درس می‌خوانید بدانید که بچه‌های مستقل در دانشگاه ارومیه یا هر دانشگاه دیگری بدانید که آن‌ها دارند چه کار می‌کنند، چه نشریه‌ای دارند و چه فعالیت‌هایی می‌کنند؟ این باعث می‌شود که بچه‌ها از یکدیگر الگوبرداری کنند و از ایده‌های یکدیگر بهره‌مند شوند.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی