بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرت یعنى - آگاهى علمى ، - آگاهى عملى ، همراه با نکته سنجى و درایت و فهم ( عقلانیت و فهم ) . - انسجام و وحدت ملى - دشمن شناسى - بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان ، یعنى مشاهده درست و دقیق حوادث ، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث . رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت مى فرماید : « بصیرت را در دو سطح میتوانیم تعریف کنیم . یک سطح ، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است . انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت ، یک بصیرتى پیدا میکند . . . . این ، پایه‌ى اساسى معرفت است پایه‌ى اساسى بصیرت است . این بصیرت خیلى چیز لازمى است این را باید ما در خودمان تأمین کنیم . بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است . این یک سطح بصیرت . بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت ، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود . انسان باید بصیرت پیدا کند . این بصیرت به چه معناست ؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند ؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد ؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده ، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند ، تدبر کند سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار کند : « رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر » فکر کند و بر اساس این فکر ، اعتبار کند . یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر » - با این سنجش ، بصیرت پیدا کند . حوادث را درست نگاه کردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر کردن ، در انسان بصیرت ایجاد میکند یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود . امیرالمؤمنین ( علیه الصّلاه و السّلام ) در جاى دیگر میفرماید : « فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر » . . . » ( سخنان مقام معظم رهبرى در جمع دانشجویان استان قم 1389 )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

“من یک جمهوری خواه هستم و از توافق هسته‌ای لوزان حمایت می‌کنم”

ehsan mollaei | چهارشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۰۵ ب.ظ
نشریه "فارین پالیسی" در مطلبی به قلم یکی از سیاستمداران جمهوری‌خواه در آمریکا، ضمن حمایت از مفاد توافق هسته‌ای، پنج دلیل را به عنوان دلایل اصلی حمایت از این توافق اعلام کرده است

“من یک جمهوری خواه هستم و از توافق هسته‌ای لوزان حمایت می‌کنم”



نشریه “فارین پالیسی” در مطلبی به قلم یکی از سیاستمداران جمهوری‌خواه در آمریکا، ضمن حمایت از مفاد توافق هسته‌ای که در بیانیه پایانی مذاکرات لوزان توسط وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد، پنج دلیل را به عنوان دلایل اصلی حمایت از این توافق اعلام کرده است که متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:
شک و تردید‌های فراوانی وجود دارد اما پنج دلیل وجود دارد که از این توافق حساس حمایت کنیم. حتی منتقدان دائمی کاخ سفید نیز می‌توانند این ۵ دلیل را تایید کنند. شما هم می‌توانید!


۱- شرایط بازرسی‌ها قرص و محکم است

طبق جزئیات توافق شده‌ای که تاکنون منتشر شده است، توافق با ایران بازرسی‌ها از تمام تاسیسات هسته‌ای اعلام شده این کشور ادامه پیدا خواهد کرد. هم چنین بازرسی‌ها شامل تاسیسات مشکوک نیز خواهد شد و از ایران خواسته می‌شود که پروتکل الحاقی را امضا کند. این پروتکل بازرسی‌های سرزده (با اطلاع قبلی اما در زمانی کوتاه‌تر) را افزایش می‌دهد و اعتماد آژانس در نبود فریبکاری را بسیار افزایش می‌دهد. اگر همه این کار‌ها انجام گیرد، به رژیم راستی آزمای استواری تبدیل خواهد شد. شروط بازرسی‌ها، توانایی ایالات متحده از آگاهی پیرامون رخدادهای تاسیسات هسته‌ای، قضاوت درباره وسعت تلاش‌های نظامی سازی (برنامه هسته‌ای) و پیش بینی زمان گریز هسته‌ای را به شدت افزایش خواهد داد.

۲- دولت توافق را با نگرانی‌های منطقه‌ای ارتباط داد

عملا به جز عمان همه کشورهای خاورمیانه نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند. بد‌ترین اثر این توافقنامه می‌تواند آغاز موج هسته‌ای شدن کشورهای خاورمیانه باشد، مگر اینکه حداقل ترکیه، مصر و عربستان سعودی راضی به موافقت با توافق شوند (یا اینکه توافق آن‌ها را به گونه‌ای کسب کرد، مانند تجدید کمک‌های نظامی به مصر). اوباما می‌تواند ادعا کند که با توافق هسته‌ای بین آمریکا و متحدان منطقه‌ای، تقسیم کار صورت پدیرفته و این کشور ضمن جلوگیری از رسیدن ایران به بمب هسته‌ای، به متحدان منطقه‌ای خود برای جنگ با بی‌ثبات سازی منطقه توسط ایران، سلاح و اطلاعات خواهد داد. دعوت از شورای همکاری خلیج (بزرگ‌ترین دشمن منطقه‌ای ایران) به کمپ دیوید برای شنیدن نگرانی‌های آن‌ها و اتخاذ سیاست‌هایی برای مرتفع کردن نگرانی‌های آن‌ها، زیرکی رئیس جمهور را نشان می‌دهد.

۳- رژیم تحریم‌ها در حال فرسایش است

اقدام غیرمسئولانه کنگره می‌تواند تحریم‌ها را به کلی پایان دهد. اکنون که روسیه تحت فشارهای تحریم‌های غرب است، هرگز راضی به تحریم‌های (جدید) غرب نخواهد شد و اگر روسیه راضی نشود چین نیز پا پس می‌کشد. اروپا نیز گرچه همچنان قابل اعتماد است (محدودسازی خرید نفت از ایران توسط اروپا بود که ایران را در مضیقه شدیدتری قرار داد) اما روند خستگی از تحریم‌ها در این اتحادیه نیز آغاز شده است. ما با ریسک تکرار تجربه سال ۲۰۰۲ عراق مواجه هستیم.

۴- دولت اوباما مفاد توافق را علنی کرده‌اند

پاسخگو بودن وزیرخارجه کری این امکان را داده است که بتوان درباره مزایای توافق بحث و بررسی کرد؛ امری که برای حمایت (یا عدم حمایت) از توافق ضروری است. کنگره باید به تمام دلایل ممکن برای بی‌اعتمادی و بی‌میلی به حکومت ایران توجهی خاص بکند. کنگره باید رئیس جمهور را وادار کند که فعالانه‌تر و با شدت بیشتر برای تحت فشار قرار دادن ایران در موضوعات غیرهسته‌ای (مانند حمایت از رژیم سوریه و حوثی‌ها در یمن) عمل کند. آن‌ها باید در مورد فقدان استراتژی خاورمیانه‌ای اوباما و بهبود آن بحث و بررسی کنند. با این حال باید در کنار این موارد، از این توافق هسته‌ای نیز حمایت کنند. (یک پاداش ویژه تعلق می‌گیرد به رئیس جمهور به خاطر اینکه کنگره را شریکی کلیدی خواند)

۵- توافق مذکور خطرناک‌ترین شکاف‌ها را رفع می‌کند

پیش از این اوباما گفته بود که تنها جایگزین مذاکره با ایران جنگ است. با این حال،‌‌ همان زمان او علاقه‌ای نداشت که دست به تهدید بزند. عقب نشینی او از خط قرمزش در سپتامبر ۲۰۱۳ در سوریه، ضربه قابل توجهی به اعتبار آمریکا در میان دشمنان و دوستانش زد. تکرار افتضاح سوریه در مورد ایران، اعتقاد دیگر کشور‌ها به تضمین‌های امنیتی واشنگتن را نابود می‌کرد. توافق انجام شده (بر مبنای آن چیزی که تاکنون منتشر شده است) سرعت ایران برای دسترسی به بمب اتم را به طور موثری کاهش می‌دهد و هم چنین توانایی آمریکا برای شناسایی حرکت ایران به سمت بمب را به شدت افزایش می‌دهد.
این مساله به این معنی نیست که در صورت فریبکاری ایران کشورهای دیگر متقاعد به بازگرداندن تحریم‌ها خواهند شد (روسیه احتمالا از هرگونه اقدام شورای امنیت جلوگیری خواهد کرد) اما این توافق، توافقی معقول است و اگر همراه با اجرای آن، تلاش‌ها برای مقابله با ایران به خاطر حمایت از تروریسم و بی‌ثبات سازی همسایگان، صورت پذیرد، می‌تواند آغازی بر بازگرداندن استراتژی خاورمیانه آمریکا به مسیر درست خود باشد.
منبع:1-20.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی