بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرت یعنى - آگاهى علمى ، - آگاهى عملى ، همراه با نکته سنجى و درایت و فهم ( عقلانیت و فهم ) . - انسجام و وحدت ملى - دشمن شناسى - بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان ، یعنى مشاهده درست و دقیق حوادث ، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث . رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت مى فرماید : « بصیرت را در دو سطح میتوانیم تعریف کنیم . یک سطح ، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است . انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت ، یک بصیرتى پیدا میکند . . . . این ، پایه‌ى اساسى معرفت است پایه‌ى اساسى بصیرت است . این بصیرت خیلى چیز لازمى است این را باید ما در خودمان تأمین کنیم . بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است . این یک سطح بصیرت . بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت ، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود . انسان باید بصیرت پیدا کند . این بصیرت به چه معناست ؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند ؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد ؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده ، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند ، تدبر کند سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار کند : « رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر » فکر کند و بر اساس این فکر ، اعتبار کند . یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر » - با این سنجش ، بصیرت پیدا کند . حوادث را درست نگاه کردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر کردن ، در انسان بصیرت ایجاد میکند یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود . امیرالمؤمنین ( علیه الصّلاه و السّلام ) در جاى دیگر میفرماید : « فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر » . . . » ( سخنان مقام معظم رهبرى در جمع دانشجویان استان قم 1389 )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

مسکرات سیاسی

ehsan mollaei | سه شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۴۸ ب.ظ

مسکرات سیاسی

تعریف مُسکر:

سَکَرَ در ادبیات عرب به هر آنچه سبب سد عقل شود گفته می‌شود. «مسکرات» مجموعه نوشیدنی‌‌هایی است که عقل را زایل و مسدود می‌نماید. «سکرات الموت» حالتی از مرگ است که در آن عقل کارایی خود را از دست می‌دهد. در نفس‌شناسی انسان نیز دو قوه شهویه و غضبیه در حالت غلبه سبب سکرات العقول می‌شود که در نقشه انسان در قرآن قابل تبیین است.

مستی و زوال عقل ممکن است در هر زمینه ای بنا به دلایلی برای انسان حادث شود یکی از آن موضاعات، سیاست است، که متاسفانه مستی و زوال عقلانیت در آن بیداد می کند.

در ادامه به بعضی از عوامل ایجاد حالت سکرات سیاسی رایج در بین مردم و مسئولین می پردازم.

2 قطبی سازی:

بعضی از افراد به اشتباه یا تعمدا کشور را به دو قطب اصلاح طلب و اصول گرا تقسیم می کنند تا ضعف های خود را پشت این تابلوها مخفی کنند، در صورتی که هر دو جناح در زمینه های متعدد افراط و تفریط می کنند درست این است که کشور را به 2 قطب یکی وسط و میانه و قطب دیگری افراط و تفریط تقسیم کنیم، یکی از خواستگاه های این اتفاق انتخابات است که در آن فضا را طوری احساسی میکنند که مردم به دور از تعقل انتخاب کنند، در انتخابات ها فریب قطبیته شدن فضا را نخورید، ببینید کاندیدها چی گفتند و چطور عمل کرده اند، اگر مطابق آرمان های نظام اسلامی بود که شما هم وارد قطب وسط شده اید، خواه اصطلاحا اصلاحاتی باشید و یا اصولگرا.

جناح و قبیله گرایی:

قبیله گرایی ریشه های عمیق تاریخی، جغرافیایی، سیاسی دارد، نه قبیله بد است و نه جناح، بلکه آن چیزی که تقبیح شده است قبیله گرایی است، مثلا اگر دیدی پسر عمه ات با کسی درگیر شده و شما بدون هیچ بحث و سوالی رفتید کمکش و سیر دلتان آن بدبخت را زدید شما دچار قبیله گرایی اجتماعی شده اید، که هم خلاف عقل است و هم دین، در باب درگیری های سیاسی دقیقا مطلب همین است، و نباید ،صمٌ بکم، بشینید و سیاستمداران را تایید کنید باید فرد را به چالش عقلی بکشانید چه خودی، چه بیخودی! مثلا یکی از اشتباهات دولت دکتر احمدی نژاد که خیلی بارز بود قبیله گرایی سیاسی بود که حتی ایشان در آخرین سال ریاست خود گفتند که هیات دولت خط قرمز ماست و این یک نمونه از هزاران نمونه عدم تعقل و مستی سیاسی است.

حب و بقض ها:

میگویند که لیلی چهره زیبایی نداشته اما مجنون عاشقش بود و زشتی ها را نمی دید و مورد نکوهش مردم قرار می گرفت در باب علاقه ها امام علی می فرمایند: حُبُ الشی یُعمی وَ یُصَم یعنی علاقه به چیزی انسان را کور و کر میکنند

در مباحث سیاسی هم عده ای همچون مجنون دچار حب و بقض های عقل گریز می شوند و ممکن است به حدی برسد که فرد، هفت خط جام را بنوشد و در مستی کامل به قضایا نگاه کند، مثلا یکی عاشق برجام است و حب کامل دارد، حالا هر کسی بیاید انتقادی به آن کند و معایبش را بشمارد با واکنش عاشق روبه رو میشود و بالعکس کسی بقض کامل دارد و مزایا را نمیبیند، واقعا یکی از مسکرات سیاسی همین حب و بقض ها است.

 

در امواج پر طلاطم سیاست سعی کنیم با عقلانیت برخواسته از دین و فطرت موج سواری کنیم، تا در این دریا، به چنگال امواج دچار نشویم

نویسنده: احسان ملایی

انتشار مطلب با ذکر منبع بلا مانع ست

کانال ما را دنبال کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی