بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرتی

بصیرت به معنای نگاه دقیق و روشن به امور است و این هدف ماست

بصیرت یعنى - آگاهى علمى ، - آگاهى عملى ، همراه با نکته سنجى و درایت و فهم ( عقلانیت و فهم ) . - انسجام و وحدت ملى - دشمن شناسى - بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان ، یعنى مشاهده درست و دقیق حوادث ، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث . رهبر فرزانه انقلاب در توضیح دقیق بصیرت مى فرماید : « بصیرت را در دو سطح میتوانیم تعریف کنیم . یک سطح ، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است . انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت ، یک بصیرتى پیدا میکند . . . . این ، پایه‌ى اساسى معرفت است پایه‌ى اساسى بصیرت است . این بصیرت خیلى چیز لازمى است این را باید ما در خودمان تأمین کنیم . بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است . این یک سطح بصیرت . بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت ، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود . انسان باید بصیرت پیدا کند . این بصیرت به چه معناست ؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند ؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد ؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده ، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند ، تدبر کند سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار کند : « رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر » فکر کند و بر اساس این فکر ، اعتبار کند . یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر » - با این سنجش ، بصیرت پیدا کند . حوادث را درست نگاه کردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر کردن ، در انسان بصیرت ایجاد میکند یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود . امیرالمؤمنین ( علیه الصّلاه و السّلام ) در جاى دیگر میفرماید : « فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر » . . . » ( سخنان مقام معظم رهبرى در جمع دانشجویان استان قم 1389 )

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

سه دستورالعمل برای خودسازی از علامه طباطبایی

ehsan mollaei | شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۴۱ ب.ظ


 

 

درخواست دستورالعمل و برنامه برای خودسازی و خویشتن‏ نگری در اسلام سابقه‌ای دیرینه دارد. روایات فراوانی حاکی از آن است که جویندگان کمال و سعادت، از پیامبر گرامی (ص) و ائمه هدی (ع) تقاضای برنامه برای خودسازی کرده و آن بزرگواران مناسب حال درخواست‏ کننده برنامه‌ای به وی داده‌اند.
همین تقاضا از عالمان وارسته و سالکان واصل، بسیار شده است و آن گرامیان به این درخواستها پاسخ داده‏اند. اکنون این دستورالعملها بسان مشعل هدایت فرا راه طالبان خودیابی و نیکبختی قرار دارد. یکی از دوستان فاضل در روزگار جوانی که شوق بیداری و تسلط بر نفس و رسیدن به سعادت به سر داشته است‏ به علامه طباطبایی - که از فرهیختگان سیر و سلوک بوده - نامه‌ای می‏نگارد و ضمن بیان موقعیت ‏خود برای رسیدن به مقصود دستورهای عملی طلب می‏کند.
آن فرزانه در پشت همان نامه، دستورالعملی می‏نگارد و برای وی می‏فرستد و می‏خواهد که پس از بیست روز از عمل به آن، حالات خود را برای ایشان بنویسد. وی پس از عمل به آن، حالات خود را برای ایشان می‏نویسد و در جواب نامه دوم بقیه دستورالعمل را برای او ارسال می‏فرماید.
در پاسخ به نامه سوم، علامه این برنامه سعادت‏آفرین را تکمیل می‏فرماید.
امید است نشر این نامه‏‌ها در دلهای مشتاق مشعل افروزد و ریشه‏‌های شرک خفی بسوزد و از آن پیر اهل دل یادی شود.
اینک برای آنکه این دستورالعمل بدرستی ارائه شود نامه‏‌ها و جوابهای علامه با توضیحاتی کوتاه از ما به ترتیب تقدیم می‏شود.

  • ehsan mollaei

جنگ اراده ها

ehsan mollaei | پنجشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۶:۵۷ ق.ظ

شرطی سازی:

      شرطی شدن کلاسیک چسیت؟

یادگیری از طریق متداعی شدن محرک خنثی با محرکی معنادار و کسب توانایی فراخوانی پاسخ مشابه.  بعنوان مثال : پدری بچه اش را برای قدم زدن بیرون می برد بچه دستش را دراز می کند تا گلی صورتی را بگیرد اما زنبوری که روی آن گل نشسته او را نیش میزند .روز بعد مادرش چند گل صورتی می آورد تا بچه بو کند ا و به محض دیدن گل صورتی زیر گریه میزند.

ترس این بچه از دیدن گل صورتی فرایند یادگیری از طریق شرطی شدن کلاسیک را نشان میدهد که در آن محرکی خنثی (گل) با محرکی بااهمیت (درد نیش زنبور) متداعی می شود و ظرفیت فراخوانی پاسخی مشابه (ترس) را کسب می کند.(همان)

مثالی دیگر:

یک روز فردی به سیرک میرود و میبیند که فیلی را به نهالی بسته اند و فیل بدون هیچ تلاشی آرام و بی حرکت ایستاده است فرد تعجب میکند و از فیلبان سوال میکند که فیل میتواند با یک تکان کوچک نهال را از جا در بیاورد چطور است که هیچ تلاشی نمیکند؟؟؟؟

فرد جواب میدهد که وقتی فیل کوچک بود ما آن را به درخت می بستیم و این کار ماهها طول کشید وقتی فیل میبیند که تلاش و تحرکش جواب نمی دهد به مرور تسلیم میشود و دیگر تلاشی نمیکند و حالا هم که بزرگ شده ما آن را به نهال میبندیم و آن با تصور کودکیش دیگر تلاشی برای نجات خودش نمیکند.

این را میگویند شرطی سازی حیوانات ، که نسبت به انسان بالغ آسان تر است و در زمان های کمتری به نتیجه می رسد و دوام بیشتری دارد

و این را باید گفت که انسان ها هم قابل شرطی سازی هستند ولی نیاز به زمان و حوصله بیشتری می باشد و اگر این اتفاق بیفتد فرد به صورت ناخوداگاه مناسب با خواسته ما عمل میکند ولی راز آن در استمرار و روش صحیح اجرای شرطی سازی است

  • ehsan mollaei

 بیانات امام خامنه ای در دیدار رئیس‌جمهوری خلق چین (۱۳۹۴/۱۱/۰۳)



توافق برای «روابط استراتژیک 25 ساله» ایران و چین درست و حکمت آمیز است

رویکرد امریکاییها فریبکارانه و غیرصادقانه است

ایران تنها کشور مستقل در منطقه است که در زمینه انرژی می تواند مورد اطمینان قرار گیرد
برخلاف برخی کشورهای منطقه، سیاست انرژی ایران تحت تأثیر هیچ عامل غیرایرانی قرار نمی گیرد

سیاستهای سلطه گرانه برخی کشورها بویژه امریکا موجب شده است که کشورهای مستقل، به دنبال همکاریهای بیشتر با یکدیگر باشند

توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک 25 ساله در همین چارچوب است.

  • ehsan mollaei